STARTUP BUZZen #5 – Strategi og LEGO

Torsdag var dagen, hvor BUZZerne skulle skabe deres 1000 dages aspiration eller strategi for deres virksomheder. Det er her, de finder ud af, hvor de vil hen med deres virksomheder, og hvad der skal til for at nå det.

BUZZerne brugte LEGO® SERIOUS PLAY® til at bygge deres aspirationer – en kreativ, oplevelsesorienteret metode, der er designet til at styrke innovation og performance. Gennem hands-on, mind-on læring får man en dybere, mere meningsfuld forståelse af de muligheder, der er for at skyde sin virksomhed ud i Stratosfæren.

“Ved at bygge i LEGO fik vi et overblik, som vi ellers ikke ville have fået. Når du bygger din aspiration, tænker du på dit firma og mange andre ting på en anderledes måde. Jeg havde også en plan før LEGO SERIOUS PLAY, men nu har jeg sat det op med steps og et konkret end goal. Det har givet mig et meget bedre overblik over, hvor min virksomhed JUF skal hen.”Halfdan Timm, Founder og Direktør, JUF.dk

Alvorlig leg skabte store visioner

Helt ekstraordinært var dette års BUZZere inviteret af LEGO Fonden til at køre deres LEGO® SERIOUS PLAY® -shop i LEGO Idea House i Billund. Idea House er et museum og inspirationssted, der ellers normalt kun er tilgængeligt for LEGO’s medarbejdere. Det er her, hvor LEGO blev født og stifteren Ole Kirk Christiansen boede og skabte de første LEGO klodser.

“Det var tredje gang, jeg prøvede LEGO SERIOUS PLAY, og det var uden tvivl den bedste gang. Kombinationen af at arbejde med noget der betyder utrolig meget for mig og at bruge LEGO til at konceptualisere det på en abstrakt måde, gav mig virkelig nogle dybde tanker, om hvad jeg laver både som virksomhed og som menneske. Jeg kunne mærke, at det virkelig rykkede noget i mig. Nu har jeg et endnu stærkere fokus på at skabe en fed virksomhed og oplevelser for alle mennesker inklusiv mine kunder.”Mattias Edström, Partner og designer, Abrella.

Feedback åbnede nye muligheder for BUZZerne

Til sidst i LEGO play-shoppen brain-jammede BUZZerne og gav feedback til hinanden, om hvordan de skal realisere deres “Must Win Battles” – de handlinger, som de SKAL foretage for at gøre deres 1000 dages aspirationer til virkelighed.

“Det var fedt at arbejde sammen med folk, som jeg virkelig har lært at kende i de sidste par dage, og som alle var total klar til hjælpe med at udvikle min startup. Jeg fik den mest kvalificerede feedback, jeg har fået på hele turen med en masse overvejelser, som jeg ikke selv havde gjort. Jeg var helt overvældet af de mange ting, jeg ikke selv havde set,”  fortalte Halfdan Timm.

I dag – fredag – er sidste dag på BUZZen, der afsluttes med en konference med internationale talere og over 100 deltagere. I aften kåres Årets BUZZer, der ud over æren bl.a. også vinder et advisory board og startup hjælp til en værdi af over 100.000 kr.

DSC04251

Læs også

Top