Startupbootcamp Mobile: Microsoft viser interesse for early-stage iværksættere

Denne artikel er en del af vores Content Partner-program i samarbejde med Microsoft BizSpark. Microsoft BizSpark er et globalt iværksætterprogram dedikeret til digitale startups. Formålet med programmet er at skabe vækst. MS BizSpark
giver startups gratis adgang til udviklingsværktøjer, business training samt et enormt netværk, hvor medlemmer bliver forbundet med rådgivere og investorer verden over. Programmet så for første gang dagens lys i 2008. I dag er MS BizSpark repræsenteret i ca.
100 lande med mere end 100.000 startups involveret. Senest har MS BizSpark været en del af Startupbootcamp Mobile Copenhagen.

Som eneste eksterne accelerator i Europa har Microsoft (MS) valgt at støtte Startupbootcamp Mobile Copenhagen (SBC Mobile). SBC Mobile er et tremåneders mentordrevet acceleratorprogram for startups med fokus på mobile enheder og relaterede teknologier. Den 20. november kulminerede bootcampen med Investor Demo Day, hvor de deltagende startups pitchede resultatet af deres arbejde. Af Christina Klavsen

I løbet af de tre måneder har iværksætterne modtaget kompetent rådgivning og støtte fra programmets mentorer, rådgivere og sponsorer. Som sponsor har Microsoft støttet projektet økonomisk. Derudover har koncernen stillet en mentor til rådighed og givet
gratis adgang til MS software og hardware. Iværksætterne har løbende haft mulighed for at trække på ekspertise både fra internt i MS, men også gennem koncernens enorme netværk.

MortenKrarupKristensenIfølge Morten Krarup, COO for SBC har det haft stor betydning for både programmet og de enkelte startups at have en så stor spiller som MS med ombord:

“Det er supergodt for os at have en så stor og stærk partner som MS. Udover adgangen til MS BizSpark, har startupsene jo også haft adgang til MS Corp og en direkte adgang til Seattle og MS som helhed.”

Gabriela Galilea fra Mr. Patch, én af de deltagende startups, udtaler om deres udbytte af MS:

“MS stillede under bootcampen hardware til rådighed til at udvikle på. Dette gjorde os i stand til rent faktisk at have et fungerende produkt ved bootcampens udgang. Havde det ikke været for MS, havde vi højst sandsynligt kun stået med en semi-fungerende prototype.”

Samarbejdet med MS er meget mere end et piggybag-ride

Når en accelerator som eksempelvis SBC Mobile modtager sponsorat fra en stor koncern, kan det ofte være lidt af en envejsaffære. Sponsoren afsætter en vis mængde penge og service til projektet, og forholder sig herefter passiv. Sådan har det dog ikke været med MS. Morten Krarup beskriver forholdet som mere dynamisk, hvor SBC løbende har trukket på MS’s ekspertise. Dette har ifølge ham givet startupsene enestående muligheder:

“I år har vi haft en ekspert i databaser og MS Azure, hvordan man kan konvertere eksisterende platforme til MS, og hvordan man bygger MS apps, og hvilke muligheder der er på MS Azure platformen. Der har været rigtig meget værdi for vores teams i at kunne hive de her softwareeksperter ind og bruge dem direkte.”

Men Microsofts støtte indebærer ikke kun ekspertise fra internt i koncernen. Han fortsætter:

“Vi har gjort brug af deres personale og trukket på deres ekspertise og ikke mindst deres netværk. Det har givet kæmpe muligheder for startupsene.”

Anette Nørgaard, Nextgeneration AMM som repræsenterede MS ved SBC Mobile, lægger ligeledes vægt på den fordel, startupsene får ud af MS’s netværk:

“-Og når de så endelig har fået lavet deres produkt, så skal det jo også gerne brandes på en eller anden måde. Og det er jo så også her, vi kan gå ind og hjælpe dem med at få dem lidt videre eller blive connected til andre lande eller bare i det hele taget til vores kæmpe netværk.”

Strategisk samarbejde

MS har i den seneste tid haft stor fokus på mobile, og Morten Krarup peger på dette som én af årsagerne til, at MS netop valgte at støtte SBC Mobile. Det har givet en stor synergieffekt, som har gavnet både MS og de enkelte startups. Han beskriver derfor samarbejdet som
strategisk:AnetteNorgaard

“Der er nogle kanon gode synergier i at have et direkte samarbejde. MS er jo meget interesserede i at få flere virksomheder ind på deres mobile platform. Og der kommer flere og flere muligheder for startups, der gerne vil den vej og lave nogle ting der.”

Anette Nørgaard peger også på dette faktum som en afgørende faktor for at støtte netop SBC Mobile:

“Vi synes selvfølgelig det er et interessant område, fordi det er mobile. Det er et område, vi kan relatere os til. Det er præcis dét, der har gjort det interessant for os, fordi vi kan komme med noget værdi. Det er jo lidt svært for os f.eks. at komme med noget værdi til en ny frisør, der åbner op.”

Early-stage samarbejde bliver mere almindeligt

Det kan måske virke besynderligt, at en stor koncern vælger at kaste penge og ekspertise efter en startupaccelerator, hvor iværksætterne stadig er på et ret tidligt stadie. For Anette Nørgaard er der dog flere naturlige årsager til dette:

“Man kan sige, med det vi kan tilbyde, f.eks. Azure-platformen at udvikle på og med og også hosting osv., der er det jo et essentielt tidspunkt at hjælpe. Det er på dette tidlige tidspunkt, før man skal ud og investere i en masse både hardware og software, at man har allermest brug for hjælp i virkeligheden. Ihvertfald i forhold til udgifter,” forklarer hun.

MS er dog langt fra de eneste, der tyer til denne strategi. Tendensen ses oftere og oftere rundt om i verden. F.eks. er Google stærkt repræsenteret ved diverse acceleratorer, men også ikke-digitale koncerner som Mercedes og Bosch begynder at ville lege med.

Tendensen tyder på, at de store koncerner forsøger at have en finger med i spillet, allerede inden nye trends for alvor får fodfæste. Dermed kan koncernerne indgå tidligt som partner eller simpelthen opkøbe lovende startups. Det kan tolkes som en defensiv strategi, hvor koncernerne forbliver innovative ved at indgå partnerskaber med innovative startups.

Læs også

en kommentar;

  1. Pingback: Danmark skal på det digitale landkort - Trendsonline.dk

Top