Arkiver

Nyheder

Ny analyse: Black Friday var en kæmpe succes – også på nettet

Det kommer formentlig ikke som et chok, at danskerne for alvor har taget de amerikanske tiltag til sig, deriblandt ’Black Friday’ –  en ny analyse fra Novicell og tal fra Nets viser, at det ikke kun var i de fysiske butikker danskerne brugte dankortet. – Af Sisse Melsen.

Traditionelt set foregik Black Friday i de fysiske butikker, men med fænomenets større og større udbredelse er udsalgsdagen nu også på landet på nettet. Nethandlen steg med 113 procent i forhold til sidste år, viser tal fra Novicells analyse. Nets analyse viser at antallet af transaktioner var en halv million højere end sidste års Black Friday. I år brugte danskerne deres kort lidt over 4,5 millioner gange, og det samlede forbrug endte på 1,53 milliard kroner.

“Mange danske onlinebutikker har ikke tidligere udnyttet fænomenet ’Black Friday’, og det er selvfølgelig en væsentlig del af forklaringen på, hvorfor tallene ser ud, som de gør. I år kan de onlinebutikker, som lavede særlige ’Black Friday’-kampagner, derfor glæde sig over markant stigning i omsætningen,” siger Per Kirchner, adm. direktør i Novicell.

Det er dog ikke kun detailhandlen, som alene er skyld i, at forbrugerne har brugt flere penge på ’Black Friday’ i år sammenlignet med sidste år, fortæller Per Kirchner.

“Der har været en generel fremgang i interessen for fænomenet ’Black Friday’ over alt på nettet. Ifølge Google-søgninger har ’Black Friday’ fyldt fem gange mere på nettet i Danmark i denne november sammenlignet med sidste år, og det betyder naturligvis, at forbrugerne har været mere modtagelige over for onlinebutikkernes kampagner,” siger Per Kirchner.

Det kommer blandt andet til udtryk i antallet af besøg i de onlinebutikker, som Novicell har baseret sin analyse på.

“Vi havde kunder, som fredag aften havde tusindvis af samtidige besøgende, som handlede for et tocifret millionbeløb, og hvis man ikke har det rigtige setup til at håndtere så mange besøgende, så går det altså galt,” siger Per Kirchner.

Antallet af besøg i fredags lå således 56 procent over antallet af besøgende i de samme onlinebutikker på ’Black Friday’ i 2013.

“En del af den stigning kan forklares med, at butikkerne har været mere aggressive i deres ‘Black Friday’-markedsføring både online og offline. Men det kan ikke forklare hele stigningen – forbrugerne har været klart mere shoppelystne på ’Black Friday’ i år sammenlignet med sidste år,” afslutter Per Kirchner.

Pengene må altså siges at være givet godt ud, når landets butikker i dagene op til ‘den sorte fredag’, køber annoncer i blade, aviser og på diverse hjemmesider, så de kan reklamere for deres mange tilbud.

Black Friday-forbrug i USA faldet
Modsat Danmark har Black Friday i USA ikke været så stor en succes som sidste år.

Det viser tal fra National Retail Federation, som netop har offentliggjort en forbrugsrapport for den amerikanske Black Friday-weekend, som strakte sig fra Thanksgiving-torsdag d. 27. til søndag d. 30. november.

I alt 134 millioner amerikanere har mindst én gang luftet betalingskortet, og det gennemsnitlige køb har været på lige godt 2.300 kroner.

Selv om det lyder af meget, så er det en tilbagegang i forhold til sidste år, hvor der samlet set blev shoppet for 57,4 mia. dollar. Det tal er faldet til 50,9 mia. i 2014.

Hvad er Black Friday?

  • Black Friday er et amerikansk udsalgs-fænomen fra 1966, som langsomt breder sig til andre dele af verden
  • Black Friday holdes dagen efter Thanksgiving – i år fredag d.28.november
  • I starten foregik udsalget kun i de fysiske butikker, men efterhånden foregår udsalget i vid udstrækning også på nettet
  • I USA ligger udsalget på nettet den følgende mandag, kaldet Cyber Monday
  • Dagen er én af de største udsalgsdage på hele året med meget lave tilbud og åbning af butikkerne ved døgnets begyndelse

1 kommentar

Skriv et svar