Gæsteindlæg: Køb bredt ind, ikke stort

Som webshop-ejer er der rigtig mange ting man skal have styr på. Selve det med at drive et website er én ting, men mange glemmer hurtigt at ”e” kun er ét bogstav ud af otte i ordet ”e-købmand”. Der skal nemlig også købes rigtigt ind, og det er her købmandsskabet skal være på plads. – Af Tobias Ehling. 

Christian Sodemann er ung iværksætter som til daglig driver Medieplaneten.dk – en webshop han startede i februar 2014, og som nu lønner tre medarbejdere. På den korte rejse har han trods succesen også lavet en masse fejl, og den største fejl han lavede i starten var at købe stort ind i stedet for bredt.

”Jeg stod i en situation hvor jeg kunne indkøbe HDMI-kabler til 7 kr. hvis jeg købte 50 stk., eller jeg kunne købe dem til 3 kr. hvis jeg købte 1.000 stk. Som den gode købmand jeg troede jeg var købte jeg den store mængde til den lave pris, og her 9 måneder og mange tusinde ordrer senere kan jeg bare konstatere, at jeg stadig har 983 af disse kabler på lager,” siger Christian Sodemann. tweet

Det er endt med at Christian nu giver HDMI-kabler gratis væk til nogle kunder, fordi han simpelthen ikke kan sælge dem alligevel.

”Jeg begik den store fejl at købe stort ind af ét produkt uden at vide om det kunne sælges, i stedet for at købe bredt ind af forskellige produkter, og så se hvad der rent faktisk var salg i. I dag køber jeg altid kun 1-2 stk. hjem af nye produkter, og når jeg så ved at de kan sælges, så køber jeg en større mængde hjem,” siger han. tweet

For Christian handler det om hele tiden at udvikle sig som e-købmand, og derfor har han meget fokus på at prøve en masse forskellige ting af, og så lære af de nederlag der kommer på vejen. I næste indlæg bringer vi en artikel med fokus på de specifikke erfaringer han har gjort sig, da det altid er spændende at læse om konkrete tips og tricks.

Skrevet af

Top