Arkiver

E-handelUdland

E-handel er steget med 30 procent i Rusland

DI fortæller at Ruslands e-handel er steget med 30 pct. fra 2012 til 2013. Det betyder, at de er én af de få lande, der rangerede på top 5 listen over mest voksende B2C e-handels lande i 2013. Den russiske befolkning har taget rigtig godt imod e-handel og har et øget forbrug hos især udenlandske webshops. – Af Camilla Uldahl 

Det indehavende år har vist at russerne glædeligt shopper på udenlandske webshops, trods en stærk svækket rubel, der har gjort det mærkbart dyrere at handle med udenlandske valutaer.

Udenlandske webshops har formået at holde deres produkter konkurrencedygtige og prismæssigt attraktive. Dette belyses af, at 2014 har budt på en fordobling af russernes forbrug på udenlandske webshops.

På DI’s kontor i Rusland har vi oplevet stigende interesse i 2014 fra danske virksomheder, der kan se potentiale i den russiske e-handelssektor. Der er eksempelvis mange produkter på det russiske marked, som primært florerer på B2B markedet på nuværende tidspunkt, men som den enkelte russer også efterspørger, men har svært ved at finde i diverse detailforretninger. Med e-handelshjemmesider kan danske virksomheder således ramme det ’sweetspot’ og potentiale blandt de russiske forbrugere uden at skulle starte fysisk virksomhed i Rusland, forklarer Hans Wicks, Director for DI’s kontor i Rusland.

Rusland har Europas største antal internetbrugere; svarende til ca. 70 mio. Dette antal er i vækst, da antallet af internetbrugere fra 2008 til 2013 er steget med hele 100 pct. Denne markante stigning skyldes at flere og flere russere har fået smartphones med internetadgang, som muliggør online shopping direkte fra telefonen.

Den russiske internethandel udgør kun 2,2 pct. af det samlede detailsalg og de nuværende makroøkonomiske forhold har en negativ effekt på forbrugeradfærden. Udsigten til fremtidig vækst indenfor onlinehandel vil sandsynligvis stadig være stigende i den forstand at, russerne vil have øget internetadgang og have fokus på e-handel. Ligeledes vil en optimeret infrastruktur reducere leveringsomkostninger og samtidig nå ud til flere i de fjerne russiske regioner.

Med 70 mio. internetbrugere i Rusland, er det måske et land der er værd at holde øje med, hvis man går med overvejelser omkring udenlands ekspansion.

Skriv et svar