Danske IDOMOVE udfordrer giganter som Fitbit & Jawbone

Idomove_web

CEO hos IDOMOVE, og tidligere direktør hos Just-Eat, vil udfordre internationale giganter som LG, Fitbit, Jawbone og Sony. Den danske virksomhed vil stjæle nogle af de estimerede 60 millioner brugere på globalt plan. Det sker gennem relancering af virksomheden og lancering af nyt aktivitetsarmbånd Af Niklas Joensen

Danske IDOMOVE lancerede i december 2014 deres aktivitetsarmbånd IDOMOVE GO med den tilhørende IDOMOVE app. Lanceringen sker efter nogle år, hvor IDOMOVE har været igennem lidt af hvert.

Ledelsen udskiftet og crowdfunding kampagne mislykket

I 2013 var IDOMOVE gennem en delvis udskiftning af det ledende team, der er flyttet til det danske startup Tradono. Tidligere CEO, Martin Suhr Madsen blev skiftet ud med nuværende CEO, Mads Eriksen, der kom fra en direktørstilling i den danske success Just-Eat.dk.

I starten af 2014 forsøgte IDOMOVE sig med en crowdfunding kampagne på Indiegogo. Målet med kampagnen var at rejse knap 225.000 kr. til at udvikle en amulet, der skulle kunne måle brugerens aktivitet. Crowdfunding viste sig ikke at være vejen for IDOMOVE, der kun nåede 8 pct. af deres mål, og amuletten blev ikke til noget.

Nu relanceres IDOMOVE med deres nye aktivitetsarmbånd og tilhørende app, med et erklæret mål om at sælge 100.000 styk af alene i 2015.

En ny CEO: Relancering på baggrund af feedback fra brugere

IDOMOVE, Mads_eriksen

Den københavnsk baserede virksomhed IDOMOVE blev grundlagt i 2011, og er derfor ikke nogen ny dreng i klassen. IDOMOVEs første aktivitetsmåler og app blev lanceret i 2012 og var primært rettet mod virksomheder, der gerne ville aktivere medarbejdere.

Sidenhen kom IDOMOVEs nuværende CEO, Mads Eriksen, til virksomheden, da der var behov for at relancere IDOMOVE. Mads Eriksen er en erfaren  forretningsudvikler og kom senest fra en direktør stilling hos Just-Eat.dk.

Det er siden Mads Eriksen ankomst til IDOMOVE, at de har udviklet deres nye app og armbånd, baseret på feedback og erfaringer fra deres eksisterende brugere. IDOMOVE har således redefineret både deres produkt og målgruppe, og dermed træder de ind på et meget konkurrencepræget marked.

IDOMOVE, LG LifebandLæs også: Dansk millionivestering til Tradonos brugtsalg på Facebook.

En dansk konkurrent på et internationalt marked i vækst

Der er i forvejen flere store internationale virksomheder, der allerede har flere populære produkter som Sony Smartband, Jawbone UP serien, Fitbit Charge og Microsoft Band, – listen er lang.

Det forventes, at markedet for aktivitetsarmbånd vil vokse med intet mindre end 300 pct. i 2015. Realiseres dette, vil der på verdensplan være knap 60 millioner brugere af aktivitetsarmbånd.

Med lanceringen af IDOMOVE GO håber IDOMOVE altså at få en bid af et kæmpe marked, hvor der er et stærkt behov for at skille sig ud.

Bedre brugeroplevelse skal adskille IDOMOVE fra konkurrenterne

IDOMOVO, app

Ifølge IDOMOVE CEO, Mads Eriksen, er det især deres app, som gør oplevelsen væsentligt anderledes end konkurrerende produkter.

Markedet for aktivitet er i rivende vækst – både i Danmark og internationalt. Men mange af produkterne er enten skabt til meget aktive motionister, er for dyre eller for simple. Med IDOMOVE kombinerer vi funktionalitet fra armbåndet med en app, der både måler og motiverer til at bevæge sig yderligere,” fortæller CEO, Mads Eriksen.

Den danske app giver mulighed for at sætte mål for ens aktivitet, lægge et personligt træningsprogram og i det hele taget følge med i ens daglige aktivitet og bevægelse. Det lyder jo som de features, de fleste aktivitetsarmbånd kan tilbyde, men IDOMOVE skelner ikke mellem ultraløberen og førtidspensionisten, der går tur med sin hund hver dag.

Læs også: Crowdfunding skal launche innovativ aktivitetsmåler

Idomove I

Et aktivitetsarmbånd for den almindelige motionist

IDOMOVE henvender sig til mænd og kvinder mellem 30 – 70 år, der søger lidt ekstra hjælp til at fastholde motivationen og få rørt sig. Den danske virksomhed kender kun alt for godt sine konkurrenter, men mener alligevel, at de kan nå en del af markedet, som de store internationale virksomheder ikke fokuserer på.

Vi er overbeviste om, at vi har skabt en løsning, der henvender sig til de mange brugere, der ikke har planer om at gennemføre et marathon, men egentlig bare gerne vil have hjælp og motiveres til at bevæge sig lidt mere,” fortæller Mads Eriksen videre.

Med et fokus på den almindelige motionist adskiller det danske aktivitetsarmbånd sig dermed fra de eksisterende internationale aktivitetsarmbånd, der markedsfører sig mod den i forvejen meget fysisk aktive bruger i alderen 20 – 35 år.

Om den danske iværksættervirksomhed har fundet et let overset hul i dette nye marked for aktivitet, vil tiden vise.

Skrevet af

Læs også

Top