Bikehero vil vende cykelbranchen på hovedet

Digitale iværksættere vender cykelbranchen på hovedet og giver forbrugerne convenience. Af Niklas Joensen

Bikehero har sat sig for at forandre en forældet branche, hvor forbrugerne har skullet bruge unødig tid på, at aflevere og hente sin cykel for at få den repareret. I stedet kommer cykelmekanikeren nu til dig, hvor end du befinder dig henne.

Bikehero vil give dig mere kvalitetstid

Konceptet bag Bikehero er i virkeligheden ret simpelt. I stedet for at du som forbruger skal bruge tid på at slæbe din cykel frem og tilbage, til en mere eller mindre god cykelmekaniker, så kommer mekanikeren nu til dig.

“Vi er super heldige, at vi bor i København og, at der er forholdsvis mange cykelmekanikere i nærheden, men er du bosiddende udenfor de større byer, så kan du hurtigt bruge meget tid på at transportere din cykel hen til det nærmeste cykelværksted. Vi vil rigtig gerne hjælpe disse personer, med få lidt mere tid i hverdagen og derfor tilbyder vi at komme ud på vores kunders adresser og lave deres cykler,” udtaler medstifter Søren Christiansen.

Ideen til virksomheden udspringer af egne frustrationer over at skulle have en travl hverdag til at hænge sammen. Det der med, at man lige skal nå forbi cykelhandleren med den punkterede cykel, var ifølge Bikehero en anelse forældet i en verden, hvor vi er vant til at få madvarerne bragt til døren.

Bikehero, Søren

Jeg tror, de fleste mænd kan nikke genkendende til at lapning af familiens cykler, er mandens ansvar. Og at det næsten altid er sidst på aftenen, at ens børn eller fruen siger ‘By-the-way, min cykel er flad, kan du ikke lige fikse den?’,” siger Søren Christiansen.

Der er faste priser på standardopgaver som at få lappet cyklen eller skiftet et dæk. Derudover kører Bikehero også med et koncept ved større opgaver, som man kender fra andre virksomheder for eksempel Autobutler. Kunden indtaster opgaven på Bikehero’s hjemmeside, og derefter får kunden et tilbud på opgaven.

Læs også: Autobutler hædret efter fire års fortsat vækst

Komfort tiltrækker både forbrugerne og mekanikerne

Konceptet bag Bikehero er ganske velkendt fra andre virksomheder såsom Autobutler og JustCleaners, der alle søger at give bedre service til kunderne. Bikehero har dog ikke på samme måde oplevet modstand fra den etablerede branche, som flere af de andre ”on demand-services” har.

De er tværtimod blevet taget imod med åbne arme, siger medstifter Henrik Lindschou.

Vi troede faktisk, at vores største udfordring ville være at etablere et landsdækkende netværk af cykelmekanikere, menBikehero, bike vi er blevet positivt overrasket over opbakningen til konceptet. Nogle cykelmekanikere har faktisk selv gået med tanken om at udbyde denne service, men har erkendt, at der skal en stor volumen til for, at det bliver rentabelt,” forklarer Henrik Lindschou og fortsætter:

“I bund og grund så tror vi, at der er en fælles forståelse for, at vores koncept kan være med til at øge den samlede volumen af opgaver, da vi forhåbentlig får en andel af de opgaver, som aldrig kommer forbi cykelmekanikeren,” siger Henrik Lindschou og henviser til gør-det-selv segmentet og alle de cykler, som bare står i garagerne og aldrig bliver serviceret eller lappet.

Det har til dels noget at gøre med, at Bikehero har simplificeret hele forløbet for både kunderne og for mekanikerne. Bikehero har nemlig gået efter at skabe et optimalt flow af informationer mellem kunden og mekanikerne.

Kunden får igennem hele flowet informationer via SMS’er og email’s, så de hele tiden er orienteret omkring, hvor i forløbet opgaven er. Mekanikerne får en platform, hvor nye opgaver, ruter, kalender, bestilling af reservedele og så videre er inkluderet. Vi har sat de små fedtede papirlapper i system, så mekanikerne kun skal koncentrere sig om at udføre en super service,” siger Henrik Lindschou.

Læs også: JustCleaners prikker til konkurrencen på det københavnske renserimarked

Team med både corporate og teknisk erfaring

Bag Bikehero ses et team med forskelligartede kompetencer, hvilket måske er en fordel. Den tekniske del af Bikehero styres af Søren Christiansen, som tidligere har arbejdet med programmering og softwareudvikling både i startup’s som Unity, Endomondo og lidt større virksomheder som YouSee.

Bikehero, team 2Forretningsdelen bliver varetaget af medstifter Henrik Lindschou, som dels kommer med erfaring som manager hos ISS og Oticon, men som også tidligere har forsøgt sig som iværksætter med en webshop også centreret omkring cykler.

Henrik Lindschou har altså især erfaring med salg til virksomheder (B2B), og dette har bestemt ikke været en ulempe for Bikehero, der lagde ud med et partnerskab med Coop.dk.

For os var det et naturligt valg at gå efter B2B kunder, som ønsker at levere en forbedret cykelservice for deres kunder. For eksempel har Coop.dk valgt, at deres cykelreklamationer bliver lavet på deres kunders adresser, hvilket er blevet taget super godt imod hos deres kunder,” fortæller Henrik Lindschou og fortsætter:

“Vi løser et fysisk problem for B2B kunderne, samtidig med at vi giver dem et nyt parameter, de kan slå på ud over pris. Samtidigt indsamler vi værdifuld data omkring de solgte cyklers svagheder og styrker: hvilke komponenter skifter vi mest, hvilke stel holder, hvilke geargrupper kræver mest vedligehold og så videre.

Fra salg til virksomheder til salg til forbrugere

Bikehero startede ud med et fokus på salg til virksomheder, men lige nu og fremover vil fokus overvejende være på salg til forbrugerne, hvilket er en noget anderledes udfordring.

Derudover fordrer Bikehero’s forretningsmodel også, at der bliver solgt mange lapninger og udskiftninger af cykeldæk. Det er nemlig essentielt for Bikehero at have mange salg, hvilket dog måske kan afhjælpes af deres kommende initiativ: en abonnementsbaseret løsning til forbrugerne.

Inden længe lancerer vi et abonnementbaseret produkt, hvor det er muligt at få ’fri punktering’ på sin cykel. For et lille fast beløb hver måned kan du punktere lige så tosset, du vil. Vi er spændte på, om kunderne er parate til disse løsninger,” udtaler Henrik Lindschou.

Se herunder præsentationsvideo fra Bikehero og lær mere om deres koncept.

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

  1. Pingback: Her er de: De 10 mest læste artikler i 2015 | Trendsonline.dk

Top