Danmark skal på det digitale landkort

Danmarks digitale iværksættermiljø er lige nu ikke at finde på de internationale ranglister, så danske startups får ikke mulighed for at sammenligne sig med resten af verden. Og hvordan ved vi så, hvad vi skal forbedre for at udnytte potentialet i det danske startupmiljø? Dataprojektet “StartupDK” skal sammenligne vores lokalmiljø med internationale økosystemer som Berlin, London og Silicon Valley. Af Pia Ella Elmegård

Danmark har et livligt startupmiljø. Alligevel er det meget begrænset, hvad vi ved om branchen i Danmark – dens AnetteNorgaardstyrker og svagheder, om den tiltrækker talenter fra udlandet, eller om vi uddanner unge med de rigtige kompetencer til branchen herhjemme.

“Vi er ret sikre på, at ideerne og kompetencerne findes. Men vi har været for dårlige til at udnytte dem. Nu skal vi i gang. Først skal vi overhovedet ind på den globale rangliste – og så skal vi op af den,” siger Anette Nørgaard fra Microsoft Bizspark programmet for digitale iværksættere.

Se den seneste rangliste på TechCrunch fra 2012: Startup Genome ranks the world’s top startup ecosystems. København er ikke med på listen tilbage i 2012. Faktisk er Norden slet ikke repræsenteret. Dog ligger Berlin allerede dengang på nr. 15.

Startup-økosystemet skaber nye arbejdspladser

Danske digitale iværksættervirksomheder som eksempelvis Podio, der blev opkøbt af Citrix i 2012, Tradeshift der lukkede en investering på 400 mio. kr. sidste år, Endomondo med over 26 millioner brugere over hele verden, og Trustpilot, der har fejret medarbejder nummer 250, har skabt vækst og arbejdspladser i Danmark.

Hertil kommer de mange nye iværksættergrupper og kontorfællesskaber samt et helt område dedikeret de ambitiøse iværksættervirksomheder i det nye ”Startup Village CPH” på Islands Brygge, der trækker både national og international opmærksomhed.

Læs også: Mette Lykke fortæller: Ambassadører skal lede Endomondo til true exponential growth

Verden overser Danmark som digitalt iværksættermiljø

Det danske startupmiljø har vokset sig til en seriøs industri, der langsomt modnes, men det skal talent og kapital uden for Danmark også lægge mærke til.

“Det skal være interessant for startups og for investorer at satse på Danmark og det kræver, at vi har nogle data at fremvise. Vi er nødt til at kende vores potentiale, muligheder og svagheder for at kunne vækste – og ingen har datagrundlaget, hvorfor det er aldeles relevant at få kortlagt,” siger Anette Nørgaard.

Med tiden opstår der erfaringstunge serieiværksættere, der geninvesterer i yngre danske startups, og det danske startup økosystem begynder at samle sig om nye fællesskaber og grupper, som senest #CPHFTW initiativet, Nordic Startup Awards og de mange kontorfællesskaber helliget digitale og tech-fokuserede iværksættere.

Initiativer der alle trækker mere opmærksomhed til det danske startupmiljø, og dermed mere risikovillig kapital og mere talent.

Læs også: Startupbootcamp Mobile: Microsoft viser interesse for early-stage iværksættere

“Startup DK ” skal benchmarke Danmark

Projektet er et samarbejde mellem analysehuset DAMVAD og det Silicon Valley baserede Startup Compass (bedst kendt for Startup Genome projektet), der sammen skal kortlægge det danske startupmiljø igennem projektet, der er døbt “Startup DK”. Projektet har tre hovedformål:

  • At kortlægge danske startups
  • Gennemføre international benchmarking
  • Fortælle historien om det danske økosystem

“Vi skal have flere stærke danske digitale startup-virksomheder. Det er vigtigt for den danske vækst og den danske økonomi. Vi vil underbygge de mange gode startup-historier med en data-baseret karakteristik af det danske startup-økosystem, som vi kan sammenligne med andre økosystemer. Med den nye data vil vi kunne identificere styrker og svagheder, som både danske startups, investorer og politikere kan arbejde ud fra,” fortæller Kristian Mørk Puggaard, Group CEO i DAMVAD.

Analysen giver deltagerne hjælp til selvhjælp

En af de vigtigste succeskriterier for projektet er, at de danske startups vælger at deltage i projektet og udfylder spørgeskemaet, når det bliver tilsendt.

For at motivere iværksætterne til at besvare spørgeskemaet får hvert startup en personlig benchmarking rapport med det samme. Det betyder, at hvis danske Drivr deltager, får de indsigt i specifikt deres branche, og bliver benchmarket med amerikanske Uber eller Lyft, eller at eksempelvis deal-aggregatoren Bownty kan få placeret sig i forhold til konkurrenterne 8coupons eller Yipit – naturligvis anonymt.

Det sker på baggrund af Startup Compass’s seneste Ecosystem Report fra 2012, der med data fra over 50.000 startups rangerede startup økosystemer overfor hinanden. Denne rapport indeholdt ingen oplysninger om startupmiljøet i de nordiske lande, på grund af manglende kortlægning af området.

Skrevet af

Læs også

Top