Nye retningslinjer skal gøre det lettere at stoppe falske brugeranmeldelser

Der er mange fordele ved brugeranmeldelser for både forbrugere og erhvervsdrivende, men det kræver, at anmeldelserne er til at stole på. Derfor har forbrugerombudsmanden netop sendt en række nye retningslinjer i høring. – Af Sisse Melsen.

Brugeranmeldelser er populære som aldrig før, men der kan til tider herske tvivl om, hvorvidt anmeldelserne er ægte. Der er nemlig flere eksempler på svindel med anmeldelser. Derfor har forbrugerombudsmanden netop sendt nye retningslinjer i høring, skriver Dansk Erhverv.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe siger, at det er et meget vanskeligt område at føre kontrol med.

“Retningslinjerne giver mig et håndtag, så jeg i fremtiden kan tage sager op, for man skal kunne stole på anmeldelsessiderne og deres ratings,” siger han til Jyllands-Posten. tweet

Med de nye retningslinjer skal det blandt andet fremgå tydeligt, hvis en forbruger har fået betaling for en offentliggjort anmeldelse.

Onlinetjenester skal offentliggøre alle anmeldelser
Onlinetjenester forpligter sig endvidere på at offentliggøre alle modtagne anmeldelser om en erhvervsdrivende, de skal behandle klager fra erhvervsdrivende og forbrugere inden for en kort tidsfrist og den erhvervsdrivende har altid ret til at få bragt et genmæle.

”Retningslinjerne vil være med til at reducere antallet af falske anmeldelser, hvor en virksomhed for eksempel køber sig til positive anmeldelser eller til at blive fremhævet på bekostning af andre. En sådan praksis kommer ingen til gavn, da det er både konkurrenceforvridende og med til at undergrave brugeranmeldelsernes troværdighed,” siger Bo Dalsgaard chefkonsulent i Dansk Erhverv. tweet

De nye retningslinjer for brugeranmeldelser træder i kraft 1. maj 2015 og omfatter onlinetjenester, der offentliggør brugeranmeldelser. Forhandlingsparterne bag retningslinjerne er Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk, Danske Medier, FDIH og DI Handel.

Skrevet af

Læs også

Top