Nordic Growth Hackers #2: Et event om vækst i vækst

Matias_GoMore_NordicGrowthHackers2_DSC_3199_H

Oven på sidste års succes mødtes founders, CEOs, marketingsfolk og udviklere d. 29. januar endnu engang til SimpleSites Nordic Growth Hackers-event for at udveksle viden om digitale vækstmetoder og få nye ideer. Denne gang kunne de fremmødte blandt andre møde ledere fra Endomondo, Jobindex og Gomore.

80 founders, CEOs, marketingfolk og udviklere mødtes 29. januar i Founder’s House på Islands Brygge i København for at udveksle viden om digitale vækstmetoder og få nye ideer.

Læs om første gang Nordic Growth Hackers løb af stablen her

Talerne var blandt andre CEO for GoMore, Matias Dalsgaard, CEO for JobindexKaare Danielsen, CEO for Admazely, Peter Schlegel og VP of Product hos Endomondo, Ture Dahl Børglum. Hos SimpleSite var man overvældet over den store opbakning til eventet.

Vi er helt overvældede over den store opbakning til eventet, som igen blev udsolgt på få dage. Der var en utrolig god stemning. Folk netværkede på kryds og tværs af virksomheder,” fortæller Morten Elk, CEO i SimpleSite og initiativtager til Nordic Growth Hackers.

Konceptet bag

Konceptet bag Nordic Growth Hackers er, at oplægsholderne skal komme med helt konkrete eksempler på, hvad de gjorde for at skabe vækst. Eksempelvis: hvordan ændrede de indkøbsflowet på hjemmesiden, sendte nyhedsmails på en ny måde, eller analyserede brugernes adfærd og ændrede produktet, så det fik brugerne til at invitere deres venner.

Jobindex: Tag førstepladsen i krisetid og kom ud på som vinder

Kaare Danielsen, stifter og CEO for Jobindex, fortalte i sit oplæg om, hvordan Jobindex erobrede en Kaare_Danielsenklar førsteplads på det danske marked for online jobsøgning, fordi de under finanskrisen satsede på markedsføring med TV-reklamer, mens konkurrenterne skar kraftigt ned på marketing.

Jobindex’s ræssonnement var, at i sparetider vil virksomhederne kun opslå jobbet ét sted, og det skal være på den mest kendte portal. Strategien virkede, og Jobindex løb fra de andre på markedet.

Dog bemærkede Kaare Danielsen, at massemarketing er dyrt, så det er ikke en strategi, som “bootstrappende” startups kan bruge.

GoMore: Seksdobling af væksten med målrettede Facebookgrupper

Hos GoMore var det oprettelsen af samkørselsgrupper på Facebook for hver enkelt universitet i Norge og Sverige, der ifølge founder og CEO hos GoMore, Matias Dalsgaard, var deres bedste Growth Hack.

matias_dalsgaardEfter oprettelsen af samkørselsgrupperne lavede GoMore’s social media managers opslag i officielle Facebook-grupper på de enkelte universiteter, hvor de opfordrede de studerende til at melde sig ind i samkørselsgruppen for dét universitet. Denne manøvre seksdoblede tilstrømningen af brugere på GoMore’s samkørselstjeneste.

Læren er, ifølge Mathias Dalsgaard, at jo mere virksomheden pakker ydelsen ind i noget, som folk identificerer sig med, jo større chance er der for at tiltrække brugere og kunder. I stedet for at lave ét bredt tilbud til alle er det smart at målrette kommunikationen til en masse delsegmenter.

Nordic Growth Hackers: i håbet om at skabe flere vækstsucceser i DK

Om initiativet til at starte Nordic Growth Hackers, forklarer CEO og stifter af SimpleSite og Nordic Growth Hackers, Morten Elk:

Der manglede et forum i København, som samlede de folk og virksomheder, der bruger growth SimpleSite_MortenElk - Copyhacking-teknikker. Vi tror på, at vi får rigtig meget ud af at dele vores viden med andre virksomheder. På den måde kan vi skabe flere vækstsucceser og gøre København til et kraftcenter for digital vækst. Det vil også tiltrække internationale talenter, som ellers kigger mod Silicon Valley, London eller Berlin,” fortæller Morten Elk.

I Silicon Valley findes der lignende events, ligesom der er masser af blogs og artikler på nettet om growth hacking, hvoraf det meste er amerikansk. Det er en skam mener Morten Elk.

Det var skørt, at vi kun hentede vores viden fra USA, når vi har masser af dygtige folk i Danmark med konkrete erfaringer, som vi allesammen kan bruge til at skabe vækst,” siger Morten Elk.

 

 

Top