Flere går ind i kampen om at samle forbrugerens kundekort i dankortet

Både Nets og Cashbackpoint.dk er gået ind i kampen om loyailtetsprogrammer direkte til dankortet. De nye services tilbyder i al sin enkelthed at samle alle forbrugerens kundekort i dankortet.Af Sisse Melsen.

Loyalitetsklubber er ofte forbundet med en overfyldt pung og en lang kø bag kunden, der ivrigt prøver at fiske det helt rigtige kort frem til ekspedienten. Tal fra Foreningen for Dansk Internethandel viser at 81 procent af kvinderne har mindst et loyalitetsklub-kort. For mænd er tallet 63 procent. Dog har samme undersøgelse vist at danskere ikke føler, at de opnår en reel værdi/besparelse ved at være medlem af en kundeklub – men inden længe ser dette scenarie måske anderledes ud?

Indenfor meget kort tid har vi set to stærke spillere som b.la. Nets og Cashbackpoint.dk gå ind i kampen om loyalitetsprogrammer direkte til dankortet. Nu kan både webshops og butikker tilknytte deres loyalitets- eller kundeprogram direkte til dankortet, så kunderne automatisk kan få rabatter og fordele, når de betaler med dankort.

”Der er ingen tvivl om, at der er hård konkurrence blandt loyalitetsklubberne om at få plads i kundernes pung og ikke mindst bevidsthed, således at salgsaktiviteterne kan øges. Og skal man vinde dette slag, viser analysen tydeligt, at der er behov for at øge værdien for både mænd som kvinder på tværs af de fysiske og digitale kanaler,” siger Adm. direktør Annette Falberg, FDIH tweet

CashbackAPP, et loyalitetsprogram både for kunder, detailhandlen og e-handel.
Så snart en kunde har tilmeldt sig cashbackAPP er man klar til at modtage den belønning han/hun allerhelst vil have, nemlig penge. I modsætning til andre loyalitetsprogrammer hvor belønningen er stempler, klistermærker eller point, udbetales cashback belønningen i form af penge til den private bankkonto.
Kunden skal blot downloade cashbackAPP, tilmelde sit betalingskort og straks derefter kan man via app’en modtage tilbud og se i hvilke fysiske butikker og onlineshops man får cashback belønninger.
cashbackAPP har fået en fantastisk modtagelse både hos den selvstændige detailhandlende og hos rigtig mange store kæder.

Til alle de webshops som benytter sig af ePay betalingsgateway, kan nu koble sig til programmet, og dermed tilbyde Dankort og andre betalingskort som loyalitetskort til deres kunder.
Faktisk vil køb via Mobile Pay også kunne registreres og dermed belønnes, hvis det Dankort som er tilmeldt på Mobile Pay, også er tilmeldt cashbackAPP.

“For de selvstændige butikker er det ofte en for stor investering at opbygge sit eget loyalitetsprogram. De som gør det, opnår alligevel ikke de værdifulde kundeinformationer som de store kæder nyder godt af. En detailbutik som ønsker at blive en del af ”cashback universet” henvender sig blot på cashbackpoint.dk og i løbet af kort tid har butikken uden startinvestering et loyalitetsprogram og en meget attraktiv markedsføringsplatform på cashbackAPP.” Fortæller Direktør Nikolaj Veje Rasmussen tweet

Nets kaster sig også ind i krigen om kundeklubkortene
Det skal være nemt, enkelt og ikke mindst effektivt, når man betaler med dankort. Derfor har vi valgt at give forretninger og udbydere af loyalitetskoncepter mulighed for at koble deres loyalitetsprogrammer direkte til dankortet – til glæde for dem selv og ikke mindst deres kunder, der slipper for at medbringe og registrere deres loyalitetskort hver gang de betaler, siger Mette Munck, der er senior manager i Nets med ansvar for dankort, i en udtalelse.

I Nets’ løsning skal butikker, der har valgt at knytte deres loyalitetsprogram til dankortet, betale op til 50 øre per kunde per kvartal, der har tilmeldt et dankort til loyalitets-programmet. Prisen vil dog afhænge af, hvor mange kort, der er tilknyttet fra den enkelte forretning. Hos Nets mener man dog, at denne omkostning opvejes af de besparelser, som butikken ellers ville have på udstedelse og administration af egne loyalitetskort samt reduceret ekspeditionstid.

Købmænd ser muligheder
Hos De Samvirkende Købmænd ser man muligheder i de nye løsninger.

“Denne nye funktionalitet på dankortet er en spændende, ny mulighed for forretninger, der anvender loyalitetsprogrammer. Dette kan bidrage til at holde forretningernes omkostninger nede, og det vil give slutkunden en øget bekvemmelighed og et ekstra incitament til at vælge dankort frem for et andet betalingsalternativ, hvilket i sidste ende er en fordel for alle parter,” siger adm. direktør John Wagner. tweet

Der er i dag udstedt mere end fem millioner dankort og Visa/dankort, og der blev i 2014 foretaget mere end 1,1 milliarder betalinger med dankort i danske butikker.

Skrevet af

Læs også

Top