Arkiver

E-handelNyheder

Statistikken har talt – kvinder overhaler mænd i nethandel

Nye tal fra en dansk webbutik og Danmarks Statistik viser, at kvinder I højere og højere grad handler på nettet. Selvom butikken Trendhim.dk udelukkende sælger produkter til mænd, er over halvdelen af kunderne nu kvinder, og tendensen er stadig stigende. – Af Sisse Melsen.

For webbutikken Trendhim.dk, der siden 2008 har solgt smykker, tasker og accessories udelukkende til mænd, forventer i år en tocifret millionomsætning, fordi kundesegmentet de skal målrette sig efter, er lysende klart.

– Vi sælger udelukkende varer til mænd. Det har altid været dem vi taler til i vores kommunikation, men tiderne har fuldstændig ændret sig de seneste år. Kvinderne køber mere og mere hos os, så meget, at de nu har overhalet mændene indenom, forklarer Sebastian Petersen, medejer af Trendhim.dk.

De nyeste tal viser at hele 56% af webbutikkens kunder er kvinder, og det tal er langt højere end for blot få år siden.
Det har fået den danske virksomhed til at ændre kurs i 2015, for det er nemlig ikke nødvendigvis de samme varer, som mænd og kvinder falder for, selvom alle produkterne kun er til mænd.

Danmarks Statistik har samme observation
I den nyeste offentliggørelse fra Danmarks Statistik, over danskernes indkøbsvaner på nettet*, ses tydeligt samme trend.
Mænd har altid været mere købsstærke på internettet end kvinder, men i 2014 har kvinder for første gang handlet ligeså meget på nettet som mændene, og det kunne godt tyde på, at mændene overhales i 2015.
78% af både kvinder og mænd har handlet på internettet i 2014, og ser man blot 4 år tilbage var dette tal kun 65% hos kvinder og 70% hos mænd.

Årsagen findes muligvis hos Zalando
De unge ejere af Trendhim.dk på kun 26 år, forklarer at kvinder altid har elsket at gå rundt i byen og shoppe, i mens mændene hellere køber varer hjemme fra sofaen, men at dette er i gang med at ændre sig.
Årsagen til kvindernes tydelige større købelyst på nettet de senere år, skal måske findes hos de helt store modegiganter.

– Kvinder køber meget tøj og sko, og jeg tror at store modehuse som Stylepit og særligt Zalando, har været med at ændre kvinders holdning til internethandel fuldstændig. De har et enormt udvalg, og har samtidig været meget aggressive i deres markedsføring. Det har fået kvinderne til at forelske sig i at handle på nettet, hvilket selvfølgelig også smitter af på vores branche, forklarer Mikkel Andersen, der til daglig sidder med indkøb hos Trendhim.dk.

Skriv et svar