Ny forskning: Uddannelse gør de unge til iværksættere

Unge iværksættere trendsonline

Flere unge har i dag lyst til at kaste sig ud i iværksætteri. De unge ser flere muligheder end den ældre generation, men til gengæld føler de unge sig mindre selvsikre. Det viser ny forskning fra Syddansk Universitet og Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise.

Siden 2010 er intentionen om at starte virksomhed steget blandt de 15-34-årige, mens den er faldet blandt de ældre generationer. Samtidig er forskellen mellem generationerne øget, og driftighed er for alvor ved at blive en del af ungdomskulturen.

De nye resultater kommer fra et forskningsprojekt, som Syddansk Universitet står bag i samarbejde med Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise.

Til gengæld er de ældre generationer bedre til at håndtere usikkerhed end de yngre generationer. De unge ser risikoen for fiasko som en trussel, og det holder dem tilbage fra at handle på deres intentioner.

Løsningen er undervisning

Ifølge Christian Vintergaard, CEO for Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise, skyldes de Chr_Vinunges frygt for at kaste sig ud i iværksætteri manglende kendskab til branchen og manglende grundviden på området. Han mener derfor, at undervisning i entreprenørskab er vejen frem. Det vil kunne styrke deres selvtillid og ruste dem bedre til at føre deres ideer ud i livet.

“Vores erfaringer viser, at unges frygt for at blive iværksættere ofte hænger sammen med negative historier fra medier og deres nærmeste relationer. Vi kan se, at deres lyst til at blive iværksættere og deres tro på disse evner kan ændres, hvis de undervises i dette, “ lyder det fra Christian Vintergaard, CEO for Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise.

Desuden mener Kåre Moberg, Ph.d. og senior researcher ved Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise, at undervisning i entreprenørskab også vil kunne bidrage til, at færre fejler i deres bestræbelser på at kaste sig ud i iværksætteri. “Det er ganske logisk,” lyder det fra Kåre Moberg. Med undervisning vil de unge nemlig kunne teste deres ideer af, inden de fører dem ud i livet, og først da finder ud af, at ideen ikke holdt.

1ae4756

Det er næsten aldrig entreprenøren der mislykkes, det er hans eller hendes idé, der ikke fungerede. Med entreprenørskabsundervisning ville der være langt færre, der spildte deres tid og ressourser på entreprenørielle ideer, som ikke virker, og langt færre ville komme til at stå i gæld, efter at have prøvet kræfter med entreprenørskab,” forklarer Kåre Moberg, Ph.d. og senior researcher ved Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise.

Entreprenørskab i undervisningen gør en markant positiv forskel

Ifølge undersøgelsen ”Entreprenørskabsundervisning og foretagsomhed i den danske befolkning: Belyst via Global Entrepreneurship Monitor 2014” under det internationale forskningsprojekt Global Entrepreneurship Monitor i 2014, er de unge også generelt mere årvågne for forretningsmuligheder end de ældre, hvis de unge får entreprenørskabsundervisning. Det ligefrem fordobler deres intentioner om at blive iværksætter.

Undersøgelsen viser også, at entreprenørskabsundervisning hænger positivt sammen med folks kompetence til at lede en privat virksomhed og med ansattes chance for at få ansættelse som leder.

Læs også

Top