Gæsteindlæg: Call to action knapper, hvordan optimeres de?

I dette blogindlæg beskrives det hvordan call to action knapper kan optimeres og hvordan de kan implementeres. Det er et ekstremt vigtigt element på hjemmesider og særligt for dig som webshopejer. Call to action er et redskab, der kan motivere jeres besøgende til at købe jeres produkt. – Af Sidsel Birkholm

1_Endomondo_CTA

Du er ikke i tvivl om, hvad det er Endomondo vil have dig til. Gå ind på deres website og en stor grøn knap lokker dig midt på forsiden. Du kan ikke gøre andet end at klikke på den og oprette en gratis profil.

Det er netop, hvad en call to action går ud på. En call to action er en række ord på en knap eller et link, som motiverer dine besøgende til at klikke på den, foretage en handling og dermed konvertere. Det kan f.eks. være at tilmelde sig et nyhedsbrev, downloade et dokument eller lægge et produkt i kurven.

Dine calls to action er dermed meget vigtige for din konverteringsrate. De står selvfølgelig ikke alene, men er et vigtigt element i din rejse mod et godt optimeret website.

Hvordan optimerer du dine call to action knapper?

Der er flere elementer, du skal være opmærksom på, når du optimerer dine calls to action (CTA). Det primære er at have styr på hvilke forretningsmål, du gerne vil arbejde med på den enkelte side. Dernæst er placering, design og tekst essentielle.

Hav styr på dine forretningsmål

Den første øvelse, er at bruge tid på hvilke forretningsmål, du ønsker at have på dine nøglesider. Skal dine besøgende tilmelde sig et nyhedsbrev, kontakte dig, købe et produkt? Hvilket mål skal fremhæves?

Begræns dine CTA-knapper per side. En vigtig og en sekundær. Hvis du har for mange mål på den samme side, risikerer du at forvirre dine besøgende. De bliver i tvivl, mister overblikket og kan fravælge helt at klikke.

Selv store brands glemmer at lave denne øvelse på deres websites. Se eksempelvis IBM nedenfor. Den besøgende får ikke vist et skridt nærmere mod et køb. Den besøgende kan læse en masse tekst og se et link til mere tekst på det amerikanske site. Der er ikke en CTA-knap, der guider brugeren hen mod næste skridt i købsprocessen.

2_IBM_CTA

Apple har ligeledes ikke fokus på CTA-knapper på deres site. Ønsker du at købe en iPhone 6, skal du selv lede i øverste menu efter punktet ” Store” for at komme videre med at købe.

3_Apple_CTA

Placering af dine CTA-knapper

Vær opmærksom på, hvor du placerer din CTA. Den skal gerne være placeret over sidens fold, det vil sige, den del af websiden, som den besøgende ser med det samme uden at skulle scrolle ned.

Ligger din knap under folden på siden, kan den have en negativ effekt på din konverteringsrate, da dine besøgende simpelthen ikke får øje på den.

Hos Zara ligger ”Læg i kurv”-knappen under folden, selv om der er masser af plads til at flytte den længere op.

4_Zara_CTA

Læserækkefølge

Knappen skal placeres på det sted, hvor din besøgendes blik intuitivt vil være. F.eks. øverst en overskrift, efterfulgt af en marketing tekst. Dernæst en formular og en knap.

5_Facebook_CTA

Bruger du fotos af mennesker, vær da opmærksom på, hvor de kigger hen. Kigger de på ud på den besøgende, vil der være færre der lægger mærke til din CTA-knap. Det er meget bedre at lade personen på billedet kigge hen på den formular, som du ønsker, at den besøgende skal udfylde.

Tekst og farver

Brug tid på at skrive en god tekst. Der skal være handling i teksten, så den er uimodståelig for din besøgende at klikke på. Fokusér på den værdi, som den besøgende får ud af at klikke på knappen.

Test forskellige versioner af tekster, for at se hvilken version dine besøgende synes er mest relevante for dem.

Prøv ligeledes at teste forskellige versioner af knappens farve og størrelse. Der findes ikke en korrekt farve eller størrelse. Knappen skal passe til dit øvrige webdesign, have en kontrastfyldt farve og størrelse, som gør den let at se.

 

6_Basecamp_CTA 

Har du to knapper på samme side, så sørg for at den primære knap har den kontrastfyldte farve, som er let at få øje på, lad den sekundære knap få en mere afdæmpet farve.

Konklusion

Prøv at kigge på Endomondos CTA igen. Læg mærke til, hvor tydeligt knappen står. Der er ingen forstyrrende elementer omkring den, knappen er placeret på en rolig baggrund med en masse luft. Personerne på billedet løber ligefrem hen mod knappen. Du kan simpelthen ikke lade være med at trykke på den. Det er tilmed gratis.

 

Skrevet af

Læs også

Top