Digitale virksomheder skaber offline fællesskaber

En fastelavnsfest i Aarhus, arrangeret af familieapp’en Filihood, vil bringe familieoplevelserne ind i bybilledet. Et stigende antal virksomheder der arbejder med den digitale barnets bog til fodboldfans blander de online og offline oplevelser sammen. Af Rikke Nielsen

App’en Filihood blev skabt som et digitalt alternativ til den traditionelle Barnets Bog. Ved at dele billeder og andet indhold, som skal gøre det nemmere for børnefamilier at forevige minderne, har Dorte Damgaard Sejthen gjort et traditionelt offline medie til en online løsning, som sørger for, at minderne fra barndommen til enhver tid kan hives frem igen.

Læs også: Den digitale “Barnets Bog” er født og får millioninvestering

Minderne skal skabes offline

Men man skaber ikke de gode minder digitalt, mener Dorte Damgaard Sejthen. Derfor inviterede hun og Filihood til fastelavnsfest i kulturhuset Hermans i Tivoli Friheden for at skabe et større offline samvær mellem Dorte Sejthenfamiliegenerationer og skabe de gode minder, som Filihood appen skal fyldes med.

Det, jeg især husker fra barndommen, var at danse rundt om juletræet i det gamle kongreshuset i Amaliegade stadset ud i fine blondekjoler med store godteposer. Desværre findes kongreshuset og denne oplevelse ikke længere, og derfor vil vi gerne give børnene i Aarhus en ny oplevelse,” fortæller Dorte Damgaard Sejthen.

Nok skal der deles minder digitalt, men de opstår i fællesskabet uden for app’en, som allerede har mere end 700 glade brugere og den danske venture fond CAPNOVA i ryggen.

Digitale medier baner vej for virkelige oplevelser

Idéen med at bruge en digital platform til at promovere offline oplevelser og services vinder i stigende grad frem, som GoMore, der skaber rammer for samkørsel og datingservices som Tinder, der danner matches mellem singler.

Et andet interessant tiltag er fodboldapp’en Calendize, der i samarbejde med Superligaen har skabt det sociale fankoncept Calendize-bussen, som på festlig vis transporterer fans til fodboldkampe.

Jacob BeckmannFremtidens digitale tjenester vil bygge bro mellem den digitale og den fysiske verden, og Calendize handler netop om at gøre virkelige oplevelser tilgængelige i den digitale verden. Det er ikke et spørgsmål om enten eller, men om både og,” siger Jacob Beckmann, stifter af Calendize og fortsætter:

Calendize-bussen er et initiativ, der er skabt med henblik på, at fans kan ”være med” både ved rent faktisk at komme ud og opleve udebaneopgørene på stadion, men også ved at kunne tage del i de sociale oplevelser hjemme fra stuen.”

Således træder de digitale virksomheder ud af skærmen og kommer det skridt længere ind i brugernes hverdag. Det var også netop Calendize app’en evne til at skabe bånd mellem fans, der fik Nicklas Bendtner til at gå ind som investor i 2014.

Læs også: Bendtner investerer i dansk fodbold-app

Udviklingen kan også  ses som et modsvar, der ønsker at gøre op med ideen om, at digitaliseringen af vores hverdag udelukkende gør os asociale og indelukkede. I stedet vælger nogle digitale virksomheder at lægge fokus over på de nye konkrete relationer, som kan skabes med afsæt i en digital verden.

For Dorte Damgaard Sejthen startede det hele med ønsket om at bringe familien tættere sammen gennem muligheden for at dele minderne digitalt, og kulminerede i gårdsdagens fastelavnsfest i Aarhus, som de fremover vil afholde hvert år i samarbejde med Tivoli Friheden.

Skrevet af

Læs også

Top