3 iværksættere og 1 fragtekspert vil innovere fragtbranchen

3 unge iværksættere og 1 fragtekspert vil ændre fragtbranchen og give kunderne billigere priser på professionel fragt. Af Niklas Joensen

Minfragt.dk er en ny platform, der vil agere bindeled mellem folk, der gerne vil have fragtet noget, og de vognmænd der har lidt ekstra plads i bilen til for eksempel et ekstra spisebord.

Minfragt.dk ClausScheelPlatformen blev lanceret 15. Januar af 3 unge gutter mellem 19 og 28, Christian Schmidt, Claus Scheel, Asbjørn Munk samt fragtekspert Carsten Bo Larsen. Det hele startede som et eksamensprojekt på Espergærde Gymnasium, men er efterhånden endt som lidt af en fuldtidsbeskæftigelse.

Vi har arbejdet på projektet siden februar 2014, og investeret flere tusind timer siden start, og indenfor kort tid går flere af os på fuld tid. Vi knokler i døgndrift for at få det til at køre perfekt, for at udbrede folks kendskab til os og for at videreudvikle og forbedre siden,” fortæller Claus Scheel.

Læs også: Taskbuddy – tjen penge eller få mere tid i hverdagen

Koncept skal presse prisen i bund

Som kunde kan man på Minfragt.dk oprette en fragtopgave og modtage tilbud fra en stor base af vognmænd. Det er uforpligtende at oprette en opgave som kunde.

Som vognmand kan man se alle opgaverne i systemet og byde på dem. Man kan også indtaste de ruter, man kører i forvejen, hvor man har plads til overs i vognen samt se ruter til opgaver, der ligger i nærheden. Man kan desuden se bud fra andre vognmænd, og dermed kan der ifølge Minfragt.dk opstå budkrig, til gavn for kunden.

Minfragt.dk satser altså på et koncept, der i sidste ende skal medvirke til at gøre prisen så lav som muligt for kunden, men det er ikke noget, vognmændene har noget imod.

Kort sagt skaber vi jo en win-win situation for både kunde og fragtfirma. Kunden får hjælp til at få fragtet sit gods, og fragtfirmaet får fyldt sine biler op og kan tjene en ekstra skilling på de ruter, de allerede kører,” siger Claus Scheel og fortsætter:

I fragtbranchen plejer man at sige, at den første opgave betaler udgifterne som benzin og chauffør, mens de resterende opgaver på en rute giver smør på brødet.

Læs også: Shipbeat lander millioninvestering fra to ventureselskaber og en dansk serieiværksætter

Vil innovere en fastgroet branche

Ifølge Claus Scheel har fragtbranchen været uændret i alt for lang tid. Claus mener, at det har været for svært for den almene dansker at gennemskue, hvad en fair pris for professionel fragt er, og det vil Minfragt.dk gerne ændre på.

Branchen trænger til en ‘innovativ hånd’, som er det, vi tror på, at et startup som vores kan give. Generelt har branchen taget godt imod os, og kunderne har alle virket utroligt begejstrede og positive i forhold til idéen,” fortæller Claus og fortsætter:

Nogle fragtfirmaer har selvfølgeligt sagt nej til partnerskaber. Nogle fordi de ikke begår sig i stykgodsmarkedet, andre fordi deres setup ikke passer til en digital platform på nuværende tidspunkt. Vi arbejder hele tiden på at udvikle og forbedre siden, så flest vognmænd muligt kan bruge den.” siger Claus Scheel.

Læs også: Bringrs i navnekonflikt med det norske postvæsen

Uundværligt samarbejde med erfaren fragtmand

De fire unge drenge har ikke fundet på hele konceptet bag Minfragt.dk alene. De har fra starten haft et tæt samarbejde med den erfarne fragtmand Carsten Bo Larsen.

Samarbejdet blev til, da de fire drenge søgte efter ideer til deres eksamensprojekt i IT på Amino.dk. Her var en af ideerne nemlig Minfragt LogoNoNamesendt ind af fragtmanden Carsten Bo Larsen. Det afstedkom et uundværligt samarbejde for Minfragt.dk.

Hans viden om fragtbranchen har været fundamental for os. Alt i alt er vi et komplet team,” siger Claus Scheel og fortæller videre om drengenes tilgang til den tekniske udvikling af Minfragt.dk:

Det meste af vores viden er selvlært, og vi er utroligt gode til at lære nye ting. Minfragt er bygget på mange af de nyeste teknologier. Vi har selv kodet siden fra bunden og brugt en enorm mængde tid på at lære forskellige sprog og bygge de mange features.

Læs også: FREIGHLANE.COM – intelligent fragtplatform for små og mellemstore virksomheder

Skrevet af

Top