Arkiver

Nyheder

Churchdesk og et marked med milliarder af kirkegængere

Churchdesk er et samarbejdssoftware til kirken. Det er et af de etablerede iværksættervirksomheder i Danmark, som beskæftiger sig ganske alene på et endnu temmeligt søvnigt marked. Det er dog et marked med enormt potentiale, der har mindst 1,3 mio. kirker verden rundt, som kan oversættes til intet mindre end 1,6 mia. medlemmer. Det er netop det globale marked, som Christian Steffensen og resten af teamet i Churchdesk, er klar til at indtage. Af Pia Ella Elmegård

Der er tre års klassisk iværksætterhistorie bag Churchdesk, om den unge mand, der er opfostret i et nichemarked, hvis udfordringer og behov han forstår. Christian Steffensen har haft hånden på kogepladen og sovet på en vens sofa, for at få forretningen på benene, og kan nu endelig betragte virksomheden som etableret.

I dag kan den unge CEO være stolt af nye lokaler på Islands Brygge, 20 ansatte, en opadgående omsætning, 700 kirker med 8000 brugere og ser frem til flere nyansættelser og indtog i DACH-landene (Tyskland, Østrig, Schweiz), Benelux og Norden i de kommende år.

”Vi er i gang med at lægge fundamentet og forberede kirkerne på, at kunne engagere deres lokalmiljøer,” forklarer stifter og CEO Christian Steffensen, der efterhånden har mere end tre års erfaring med netop kirkernes administrative arbejde.

Læs også: Dansk millioninvestering til Tradonos brugtsalg på facebook

En ældgammel branche logger ind

Hver dag er der 1.200 kirke-medarbejdere, der logger på Churchweb-systemet. I alt har Churchdesk 8000 brugere, som er tilknyttet 700 kirker.

“Det kan være alt fra den daglige administrator til tilknyttede folk fra menighedsrådet, som måske logger på ugentligt eller månedligt for at blive opdateret,” forklarer Christian Steffensen.

Oveni det daglige brug kommer omkring 58.000 nyhedsbreve og 100.000 sms-beskeder ud gennem Churchdesk-systemet hver måned. Tallene taler for sig selv, og fortæller historien om en ældgammel branche, der nu er ved at logge på den digitale bølge.

“Tallet i sig selv er vi glade for, men mere interessant er det, at det fortæller en historie om, at kirkerne stille og roligt begynder at sende digitale breve og engagere lokalmiljøet gennem en digital platform. Det er den proces, vi er i med kirken. Nu begynder de at digitalisere deres arbejde,” fortæller Christian Steffensen.

Læs også: Danske The Cloakroom tidobler sin vækst

Iværksætterhistorien og digitalisering af kirken

Kirkerne begynder at digitalisere deres arbejde, og det vil betyde, at de kan interagere meget mere med deres lokalmiljø. Som institution har kirken brug for at holde på deres medlemmer – ligesom alle andre virksomheder – og for at gøre det, må deres brugere føle, at de får værdi ud af det. Den danske iværksættervirksomhed forstår, at kirken også er en organisation, der skal løbe rundt.

I andre lande lægger kirkegængere penge i kirkekassen eller donerer en check. I Polen kører præsten i nogle tilfælde rundt og henter penge ind til kirken og til sin egen løn. Danmark har automatiseret den donation via skat.

”Hvis jeg betaler til kirken, hvad er det så, jeg får? For det er mange penge over et helt liv – det betyder jo helt lavpraktisk, at du som bidragyder også er berettiget til nogle services – det kan vi hjælpe med at få ud,” siger Christian Steffensen.

Han understreger, at Churchdesk leverer en service og ikke blander sig i indholdet. Dog har Christian Steffensen fået indsigt i kirken gennem sin opvækst, da hans mor er præst, og han så derfor muligheden for at denne software-løsning til kirken kan hjælpe med at bringe kirken tættere på folket igen.

“Kirkerne vil gerne oprette events, og de vil gerne have, at der kommer nogen til dem. Churchdesk hjælper kirkerne med at møde menigheden der hvor de allerede er, nemlig online,” forklarer Christian Steffensen.

Læs også: GenieBelt lukker investering på over 5 mio. kr.

En hær af sælgere og gå-på-mod

Men det koster at forberede et marked på den digitalisering, som senere skal betale Churchdesk og dets investorer sine penge tilbage. Risikovillig kapital er også altid en del af iværksætterens historie, og i dette tilfælde var det i første omgang den aktive danske business angel, Klaus Nyengaard, der lagde både penge og tid i Christian Steffensens projekt.

Klaus Nyengaard“Jeg investerer i teams, og Christian Steffensen, Steven Christensen og Matthias Haamann er et godt team, der fokuserer på en niche, der er meget større, end de fleste folk er klar over,” forklarer Klaus Nyengaard om investeringen i Churchdesk.

Klaus Nyengaard var tidligere Group CEO for Just-Eat, der blev børsnoteret i England forrige år og har siden investeret både større og mindre beløb i et stort antal af danske iværksættervirksomheder. Senest har han investeret over 1 mio. kr. i den kollaborative platform til byggebranchen, GenieBelt.

“Jeg kan godt lide projekter, hvor et godt team virkeligt dykker ned i en bestemt sektor, og har mulighed for med en stærk vision at ændre, hvordan den sektor vil udvikle sig på internationalt niveau på den længere bane. Og det fandt jeg i ChurchDesk for to år siden,” siger investoren, der udover Churchdesk og GenieBelt, også har lagt sine penge på blandt andre Wahanda, SekoiaThe Cloakroom og Tradono.

Lyt også: Podcast #152 – Churchdesk – Christian Steffensen

På korstog i nærmarkedet

Churchdesk har efter snart halvandet års hårdt arbejde fået hul på Tyskland. I dag kan Christian Steffensen fortælle, at der er 1500 tyske kirke-medarbejdere på systemet. 100 kirker er tilmeldt og, der er et team på fire mand på kontoret i Hamburg, som de har haft siden marts sidste år. Men teamet har arbejdet sig langsomt og grundigt fra sovesofa til kontor.

”Vi startede Tyskland meget langsomt op. Vi havde ikke rigtig resourcer til at starte det op, og vores medarbejder dernede har kørt freelance et par timer om ugen, selv oversat hjemmesiden og det hele. Vi tog alle møderne sammen, og jeg sov på vores medarbejders sofa i den lejlighed, hvor han også arbejdede fra,” fortæller Christian Steffensen.

Churchdesk har nu 20 medarbejdere, og flytter teamet til større lokaler i “Startup Village CPH” på Islands Brygge, hvor de holder til sammen med andre iværksættervirksomheder. Ud over Tyskland er målet for Churchdesk inden for de næste år at blive markedsledende i nærmarkedet, som tæller Storbritannien, Benelux, Østrig, Schweiz og Norden. Derefter er visionen at blive markedsledende på globalt plan.

Læs også: Iværksættere: Datasikkerheden er dårligere i Danmark end i Tyskland