Arkiver

E-handelNyheder

Mindre byer lider under væksten på nethandel

Imens den stigende nethandel ligefrem kan komme de større byer til gavn, vil de mindre byer med 5.000-10.000 indbyggere, som har en fornuftig forsyning af butikker, få svært ved at opretholde samme niveau i fremtiden. Det konkluderer Institut for Centerplanlægning (ICP) efter at have undersøgt den stigende nethandels betydning for butikslivet. Af Christina Klavsen

Fortsat incitament til at handle i fysiske butikker

På trods af at nethandlen stiger vil der stadig være et behov for at handle i fysiske butikker. Det mener administrerende direktør i ICP, Per Nyborg. Og når dette behov skal stilles, så vil vi søge mod de større byer, hvor koncentrationen af fysiske butikker er større.

“En masse butikker vil fremover forsvinde på grund af en stigende nethandel. Men når kunderne så endelig skal ud og handle i butikkerne, så vil de søge mod steder med stort udbud, og her kommer de større byer ind i billedet,” forklarer Per Nyborg.

Læs også Er omni-channel en god strategi for detailfolk?

Det er altså den centrale placering og de større butikscentre, der gør, at de større byer vil opleve den stigende nethandel som en fordel, vurderer ICP.

“Her vil man fortsat have et bredt dækkende udvalg, som man ikke kan finde andre steder,” siger Per Nyborg.

Forklaringen på forskellen mellem de mindre og større byer er altså at e-handlen vil øge kravene til de fysiske butikkers placering i forhold til hinanden samt det udvalg, de tilbyder. Andre faktorer kan være, at forbrugeren stiller højere krav til de fysiske butikkers indretning og funktion. På disse områder har de fysiske butikker mulighed for at skabe en merværdi, som skal ses i kontrast til det store udvalg, som er så let tilgængeligt på nettet.

Ikke alle varegrupper rammes

Per Nyborg understreger, at udviklingen gælder for udvalgsvarer som tøj, sko, isenkræm og møbler. Indenfor denne kategori forventer instituttet at 25% af vareforbruget i Danmark fremover vil blive dækket af køb på nettet. Dette skal ses i forhold til dagligvarer, hvor billedet ifølge Per Nyborg ikke er det samme

Vi forventer ikke i samme udstrækning, at dagligvarehandlen overgår til nethandel. Der er i forvejen en stor udbredelse af discountbutikker, som er placeret meget tæt på, hvor folk bor og med lange åbningstider. De to store spillere Coop og Dansk Supermarked har ikke noget voldsomt incitament for at gå over til nethandel.

Læs også: Køb af dagligvarer på nettet – hitter det eller ej?

 

Skriv et svar