Arkiver

Nyheder

Daniels time-out: Få nu hånden på kogepladen

Du har møde med en angel investor, du sidder med en super idé, og du har et godt team. I er enten en gruppe studerende eller har alle fast arbejde, men når spørgsmålet kommer til, hvad i selv vil investere, så ligner i spørgsmålstegn. “Vi har allerede investeret 1000 timer i projektet,” er det første du tænker. “Skal jeg til at investere penge? Er det ikke dét en investor gør?” Og du tænker, at de timer du har lagt, må have en værdi. Ja. Og nej. Af Daniel Laursen

danielglassowfriislaursenDe timer i har brugt på projektet, har skabt fundamentet for at teamet nu sidder i et møde med en angel investor. Hvis ikke havde i stået med en ide og hvis du kender min holdning så er idé, zip, zero, nothing.

Du er nødt til at se det, som en ny fase du går ind i, og her bliver der trukket en streg i sandet. Investoren ser jeres ide som et projekt med et kompetent – forhåbeligt – team og en historie med eksekvering.

Tror du ikke selv på din idé?

At vise villighed til at investere viser også over for en potentiel investor, at i virkeligt selv tror på ideen. Og hvis i ikke selv tror på jeres ide, hvordan skal i så få andre til at tro på den?

Jeg siger ikke, at du skal belåne dig eller dit hus til op over skorstenen, men at du skal have en realistisk tilgang til dit projekt, når du taler med en mulig investor. Hvis du vil have succes, så er du bare nødt til at investere noget selv.

Salg og eksponering får dig frem

Som startup skal hver enkelt krone vendes, men der er også andre elementer, der er afgørende for et startup. Det er salg og eksponering blandt kunder og andre interessenter. Defor kan jeg ikke sige det mere klart og tydeligt, her skal man bare investere.

Hvordan bliver du verdens bedste til at sælge dit produkt? Din passion kan føre dig langt, men uden de rigtige forudsætninger og erfaringer, mister du utroligt mange muligheder. Har du styr på dine værktøjer, så du kan styre din pipeline og historik? Excel er bare ikke godt nok.

Det samme kan siges om PR og medieopmærksomhed (og det er ikke noget jeg siger, fordi vi har en affiliate aftale med MyNewsDesk). Et nichemedie som Trendsonline.dk kan gøre meget for dit startup, og vi kan rykke dig nogle skridt videre. Du har chancen for, at en journalists på Børsen læser med, du har chancen for, at vores samarbejdspartnere ved JP’s Finans.dk eller JyskeTV tager historien, og du har mulighed for at få en mail fra SEED, der har læst om den nye team med den gode idé. Men eksponering i bredere medier kan ramme dine kunder.

Eksponering i bredere medier kan give dig utrolig meget på både den korte og lange bane, og omtale er noget af det bedste, du kan investere i. Det kræver ikke andet end at se, hvad der sker i medierne, og se om der er nogle af historierne og tendenserne, der kan spinnes, så de passer til dit startup.

Så step up og kom ind i kampen. Du er nødt til at have hånden på kogepladen for at få succes. Og desto hurtigere du kommer til den erkendelse, desto større chance er der for, at du vinder foran alle de andre, der ikke har modet.

Skriv et svar