Arkiver

NyhederSøgemaskineoptimering

10 SEO faktorer for Google anno 2015

Kasper Ebsen, CDO fra No Zebra, som er et digital bureau med speciale indenfor e-commerce, har givet os et indblik i 10 essentielle SEO faktorer for 2015. Vi tager et smugkig på, hvad der er værd at være opmærksom på, hvis man ønsker en høj rangering på Google i 2015.

Af Camilla Uldahl

  1. Forstå Googles udvikling:

Det er vigtigt, at vi i dag optimerer til mennesker og bestræber os på at skabe konverterbar trafik og nøje udvælge, hvilken trafik der kan skabe den bedst mulige konvertering for din virksomhed. I dag kommer 64 pct. af den globale trafik fra Google og hele 62 pct. af alle online køb sker på baggrund af Google, i og med at 80 pct. foretager informationssøgning på Google inden et køb.

For at forstå Googles udvikling, er vi nødt til at vide at Google i dag, er ikke Google i morgen, Google er i konstant udvikling og indenfor det sidste år, er der kommet nye retningslinjer, der gør at Google måler dine side-titel og meta-titel i pixels.

Ifølge Google standarder, må en side-titel maksimalt have 55 tegn og minimum 30 tegn. Ligeledes må en meta-titel maksimalt have 151 tegn og minimum 60 tegn.

”Skab indhold der matchers Googles semantiske forståelse – Entity Trees. Fokuser ikke på enkeltstående søgeord, da Google efterspørger en dybere content strategi i form af semantisk forståelse, der betyder at man ikke nævner enkelte søgeord, men fokuserer på at tilkoble ord hinanden således at al content berører dit emne hele vejen rundt”. – Kasper Ebsen CDO No Zebra.

  1. Kend de 5 SEO grundsten:
  • Content: som dækker alt indhold og metabeskrivelser på dit site.
  • Sociale signaler: aktiviteten på de sociale medier.
  • Links: som er dine onpage links.
  • Teknik: udviklingen på websitet à optimer dit site efter brugernes behov.
  • Brugeradfærd: hvordan interagerer brugerne generelt på dit site?
  1. Konverter og engager dine brugere:

Google Analytics kan vise dig, hvor de skal sætte kræfter ind for at opkvalificere dit indhold på websitet. Google går ind og ser på hvor engagerede dine brugere er og kigger på din Dwell time.

Dwell time er tiden de besøgende bruger på sitet i forhold til hvor meget indhold, der findes på sitet. Det betyder altså at Google kan gennemskue om dit indhold er komplekst og dermed kræver længere Dwell time eller om indholdet er letforståeligt.

Google måler endvidere på din click-to-rate (CTR). Hvis de besøgende klikker rundt på sitet er de engagerede. Det gælder altså om at engagere dine brugere med opkvalificeret værdiskabede indhold, som eksempelvis: content marketing, guides, video, content og call-to-action knapper.

”Det er vigtigt at designe et site, som dine brugere forstår, ellers risikerer du inaktive brugere, der ikke engagerer på dit site. Et redskab til øget brugervenlighed og engagement, kan være at udføre løbende splittests og brugertests. Det kan både hjælpe med at skabe mer-omsæting, men også bidrage til bedre placeringer i Google.” 

”Et konkret eksempel er at brugere, der surfer på mobilen ikke altid forstår de elementer vi implementerer. F.eks. en burgermenu. Langt de fleste website, opnår en bedre brugervenlig og deraf en højere omsætning ved at skrive ”menu” på mobilesites fremfor at indsætte burgermenuen. Det er et simpelt eksempel på konverteringsoptimeirng, der også bidrager til at brugerne i højere grad engagere med dit website” – Kasper Ebsen CDO No Zebra.

  1. Arbejd målrettet med content marketing

Det er vigtigt at alt content er værdibaseret og ikke søgeordsbaseret. Alt content skal være integreret på websitet og content skal ikke placeres i bunden af en landingpage. Produktbeskrivelser er en del af et content på en webshop, men derudover skal der leveres kvalitetsindhold med dybde.

Dog skal content udarbejdes udfra hvilken kanal dine besøgende kommer fra og i hvilken kontekst de besøgende læser det. Typisk skal virksomheder lære at arbejde meget mere målrettet med content marketing end de gør i forvejen.

En sort/hvid huskeregel, er at jagte en HTML Ratio, som er forholdet mellem kode og content, på min. 20-50%. Meget kode, kan betyde uoptimeret kode og et lavt niveau af tekst, kan betyde at der er ikke er arbejdet med content marketing. 

”For at skabe succesfuld content marketing, skal du kende din målgruppes efterspørgsel iGoogle, altså hvad de søger efter, derefter skal du gruppere indholdet, optimere dette til dit site og analysere og udarbejde mikro optimering løbende. Det handler om det lange seje træk” – Kasper Ebsen CDO No Zebra.

Content marketing plan:

  • Søgeord for hele dit potentielle marked.
  • Kategorisering.
  • Relevant klassificering.
  • Antal månedlige søgninger.
  • Konkurrence indeks.
  • Nuværende placering i Google.
  • Nuværende side på website.
  • Beskrivelse af nødvendigt indhold.
  • Ressourceansvar.

Brug Ngram til at få en dybere semantisk forståelse

Implementer Google læsbar kode via Schema.org markups.

  1. Optimer lokalt

Mange søgninger på Google er geografisk afgrænset, hvis dette er tilfældet for din virksomhed, så sørg for at hver enkelt by, har sin egen landingpage repræsenteret på dit website. Den geografiske afgrænsning kan f.eks. være i forhold til hvor de fysiske butikker er placeret.

Sørg derudover for at være oprettet i Google Mybusiness med alle dine lokationer: 

  1. Skab et hurtigt website:

Google bruger websitets hastighed som en rakting faktorer. 47 pct. af alle besøgende forventer at et site loader på mindre end 2. sekunder og 73 pct. udtaler at et site loader for langsomt.

Læs også: Lang loadtingtid koster kunder

  1. Mobilen er sin egen Google verden:

Google kræver fra april måned, at sit site er ”mobile-friendly”. For at bestå Googles test skal der være adgang til CSS & JavaScript. Det er vigtigt at pointere at succes på Google ikke er det samme på desktop og mobil. 20 pct. af alle onlinekøb sker via mobilen i dag og 50 pct. af al søgning på brands, sker på Google.

”Vi ser i dag på vores egne kunder, at 44,52 pct. af al trafik kommer fra mobileenheder og at 30 pct. af omsætningen kommer fra mobilen, hvilket er et område, der er under stor udvikling. I april-opdateringen, er tablets ikke på Googles dagsorden, men hvem ved hvad der vil ske i fremtiden. Alle virksomheder bør i dag have et website, der både håndterer mobil, tablets og desktop oplevelser. – Kasper Ebsen CDO No Zebra.

Læs også: Googles deadline for hvornår dit site skal være mobilvenlig

  1. Overvåg dit website løbende:

Google anvender mere end 200 algoritmer til at rangere dit site, derfor er det vigtigt at have et kendskab til hvad Google eksempelvis kigger efter:

  1. Duplikeret indhold.
  2. Serverfejl.
  3. Dårlige meta-beskrivelser.
  4. For lange eller for korte side-titler.
  5. For lange eller for korte meta-beskrivelser.
  6. Redirects.
  7. Blokerede sider.
  8. Broken links.
  9. Broken images.
  10. Manglende alt tekster på billeder.
  11. Manglende kanoniske URL’er.
  12. Forkert brug af H tags.

Brug eksempeltvis Moz.com eller Google Webmasters til at overvåge dit site.

  1. Drop linkbuilding, fokuser på omtale og dit website:

Overvej om du har brug for links på dit site, er det linkbuilding, der gør at du adskiller dig fra konkurrenterne, eller er det indholdet på dit site?

Dårlige links kan ødelægge en onlineforretning, i og med at Google spotter disse links og forstår dine links. Dårlige links er irrelevante links for dit site og links fra websites, der ikke er i harmoni med din branche.

 ”Start med at få styr på dine interne links og skab en optimal intern linkstruktur og dernæst skal der skabes kvalitetslinks, der bidrager med værdi for din virksomhed og ikke mindst din målgruppe.” – Kasper Ebsen CDO No Zebra.

  1. Udnyt teknikken:

Dit website skal være bygget til brugerne og indholdet skal placeres brugervenligt for dine brugere. Søgetermer og sætninger skal placeres i midten på dit website (Main Body), da det er det Google prioriterer.

 ”Selvom SEO langt hen af vejen kræver hårdt manuelt arbejde, er der mulighed for at automatisere og dermed gøre din SEO indsats smartere. Dvs. udvikle din platform, så den hjælper dig med at gøre hverdagen nemmere. F.eks. i form af vedligeholdelse af landingpages, hvor produkter ”tagges op” og beriges automatisk ud fra relevante specifikationer og automatisk vises efter hver eneste produktimport – Kasper Ebsen CDO No Zebra.

 

1 kommentar

Skriv et svar