Famly efter investering: Udlandet har størst potentiale

Kommunikationsplatformen Famly har fået 2,8 millioner kroner i investering. Nu retter startuppet for alvor blikket mod udlandet, hvilket har været planen fra dag ét.

Af Torben Kloster

Famly er en platform, der vil lette kommunikationen mellem daginstitutioner og forældre. Med en app kan forældrene for eksempel følge med i, hvad der foregår i børnehaven, og medarbejderne kan selv opdatere hinanden på, hvor mange børn, der er til stede, og hvor mange ressourcer der er brug for.

36 private daginstitutioner i Danmark bruger Famly, der nu også har tiltrukket sig opmærksomhed fra en række investorer. Der er, udover platformens eksisterende investorer, tale om tidligere adm. direktør i Just Eat Klaus Nyengaard, tidligere adm. direktør i Endomondo Christian Birk samt sifterne af Zendesk, Morten Primdahl og Alexander Aghassipour. Tilsammen har de investeret 2,8 millioner kroner i Famly.

Læs også: ‘Socialt intranet’ begejstrer forældre og pædagoger

”Vi skal udvikle mere på produktet, men ellers skal pengene især bruges på at fokusere på udenlandske markeder. Vi arbejder på nuværende tidspunkt på San Francisco, München og Zürich,” siger Anders Laustsen, der er direktør og medstifter af Famly.

Det danske marked er for småt
Famly blev grundlagt i 2013, og i første omgang forsøgte stifterne at sælge konceptet til de offentlige institutioner i Danmark. De forhandlinger førte dog ikke til noget positivt.

”Der var simpelthen for meget fokus på prisen. De offentlige institutioner vil have det så billigt som muligt, men Famly skal ikke være en skrællet platform. Vi vil være den bedste. Derfor begyndte vi at fokusere på private institutioner,” siger Anders Laustsen.

Antallet af private børnehaver og lignende er dog ikke stort i Danmark. Derfor har det hele tiden været planen for Famly at udvide til udenlandske markeder. Hvor der herhjemme kun er hundreder af private institutioner, er der i for eksempel USA over 100.000.

”Vi har et pilotprojekt kørende i San Francisco, hvor de er glade for produktet. Vi vil også gerne have nogle tysksprogede kunder, og derfor er Famly også i München og på vej til Zürich. Her er sprogbarrieren dog en lidt større udfordring,” siger Anders Laustsen.

Læs også: Famly er en bragende brugersucces

”Det har siden starten været planen, at Famly skulle uden for Danmark, fordi det private marked er så småt herhjemme. Det er også derfor, vi har valgt nogle meget internationalt placerede investorer,” siger Anders Laustsen og hentyder til, at for eksempel Christian Birk sidder i New York, mens Morten Primdahl sidder i San Francisco.

Famly har omkring 3.800 forældre, som bruger platformen. I april blev børn tjekket ind og ud af daginstitutioner mere end 80.000 gange via appen, og der blev delt mere en 14.000 billeder fra hverdagslivet i institution.

Skrevet af

Læs også

Top