Platformen Blackwood Seven kan erstatte mennesker

Medieplatformen Blackwood Seven kan forudsige, hvor effektiv en mediekampagne vil være. Den teknologi har skaffet dem 50 millioner i kapital og den tyske virksomhed Booming under vingerne.

Af Torben Kloster

Når man markedsfører sig gennem mediekampagner, er halvdelen af pengene spildt – man ved bare ikke hvilken halvdel. Sådan lyder en af de gængse advarsler, når det kommer til annoncering gennem medier. Det kan være svært at gennemskue, præcis hvilke medier man skal annoncere i, hvor mange penge man skal bruge på det og hvor stor en effekt, det egentlig vil få.

Det forsøger hele adtech-branchen at gøre op med. Adtech står for advertising technology, og dækker over en teknologi, der giver virksomheder en skarpere indsigt i, hvor effektiv deres annoncering er.

Denne branche er i stor udvikling. Et af de seneste eksempler herpå er danske Blackwood Seven, der arbejder med netop annonceringsteknologi. Virksomheden har for nylig fået tilført 50 millioner kroner, og i samme omgang har de opkøbt den tyske konkurrent Booming.

Pengene kommer fra Conor Venture Partners, Vækstfonden og Sunstone Capital. De to sidstnævnte har også tidligere investeret i Blackwood Seven.

Læs også: Tocifret millioninvestering til Blackwood Seven

”Blackwood Seven er fremtidens platform. De er både billigere og bedre end traditionelle mediebureauer – billigere fordi de kræver færre hænder, og bedre fordi de bygger på data og dermed kan give skarpere feedback. Vi har ikke set andre selskaber med så avanceret en platform,” siger Ulrik Jørring fra Vækstfonden.

Et automatiseret mediebureau
Ligesom traditionelle tv-kanaler er blevet udfordret af Netflix, og rejsebureauer bliver det af Momondo, er det samme nu ved at ske med annonceindustrien.

”Vi er et automatiseret mediebureau, der ikke blot anslår, men via matematik udregner effekten af for eksempel en mediekampagne. Efterhånden er der kommet så mange medier og aktører på markedet, at den menneskelige hjerne ikke kan overskue det. Men det kan teknologien ved hjælp af data,” siger Carl Erik Kjærsgaard, der er medstifter af Blackwood Seven, og tilføjer:

”Vi sætter en platform ind i stedet for mennesker.”

Virksomheden bruger nemlig data til at analysere og forudsige, hvor effektive annoncer vil være. Og det handler ikke kun om onlinemedier, for der er også data tilgængelig for alle de trykte medier – man skal bare have adgang til dem.

”Vi har 82 datakilder, som dækker over alt fra analyseinstitutter og Danmarks Statistik til Nationalbanken. På den måde kan vi forudsige, hvilken effekt, den enkelte kunde vil opleve. Hvis man for eksempel er et teleselskab, kan vi analysere os frem til, præcis hvor mange telefonabonnementer man vil sælge via en konkret kampagne,” siger Carl Erik Kjærsgaard.

Tyskland er ti gange så stort
Med opkøbet af Booming, der indenfor et par måneder skifter navn til Blackwood Seven, træder virksomheden nu ind på det tyske marked. Her er et annoncemarked med et potentiale på 20 milliarder euro, hvilket er ti gange så stort som det danske.

Booming er med 47 ansatte faktisk en større virksomhed end Blackwood Seven, der har 30 mand siddende på kontoret i København.

”De kom og spurgte, om de måtte blive en del af os. Vi har også interesse fra virksomheder i London og New York,” siger Carl Erik Kjærsgaard.

Den nytilførte kapital blev blandt andet brugt til at opkøbe Booming. Derudover skal pengene investeres i flere fysikere, matematikere og programmører, der kan være med til at udvikle platformen.

Skrevet af

Læs også

Top