David Helgason: Unity hjalp mig til at blive voksen

Unity er en spil-motor, der bliver brugt af udviklere verden over. Medstifter David Helgason fortæller her, hvordan det hele startede – og om de mange bump på vejen.

Af Pia Ella Elmegård

Unitys spil-motor er den dominerende indenfor global spiludviklings-software. Deres teknologi er mere brugt end nogen lignende teknologi, og derfor er der også en lang række ’gamere’, der bruger teknologien, på samme måde som en masse udviklere er afhængige af værktøjet for at kunne udvikle spil.

Unity Technologies blev grundlagt i København i 2004, men er siden flyttet til Silicon Valley i San Francisco. Stifteren David Helgason, der også var adm. direktør for virksomheden indtil efteråret sidste år, er for nylig flyttet tilbage til Danmark.

Selvskabt iværksætter
David Helgason voksede op på Island, hvor han boede, til han var ti år gammel. Derefter flyttede han til Danmark, hvor han holdt til i 22 år, indtil han for seks år siden flyttede til San Francisco.

Teknologi blev tidligt en del af hans liv. Han fik en computer, og noget drev ham til at finde ud af, hvad denne tingest rent faktisk kunne.

”Min mor købte en computer til mig, som jeg ødelagde. Så jeg gik i gang med at reparere den. Jeg prøvede også at få fat i spil, hvilket var meget svært dengang. Jeg kan huske, at jeg prøvede at lære mig selv at udvikle spil ved at låne bøger om programmering på biblioteket,” siger David Helgason.

Der er ingen iværksætter-traditioner i Helgasons familie, og alligevel er alle familiens tre sønner iværksættere i dag. David Helgason startede selv tre-fire virksomheder, før Unity.

”Jeg kan ikke engang tælle min ECTS-point sammen og ’fake’ en bachelor-uddannelse,” siger han med et smil, efter at have afsløret, at han er droppet ud af universitetet cirka fire gange, hvor han læste alt fra psykologi og fysik til mellem øst-studier.

”Jeg var virkelig doven. Det var først med Unity, at jeg begyndte at blive voksen.”

Spiludvikling på smalkost
Mange kender til den succes, som Unity Technologies har opnået. Færre kender til alle de udfordringer, som David Helgason og resten af holdet måtte klare for at blive, hvad de er i dag.

De tre udviklere og medstiftere havde stort set ikke nogen indkomst i tre år. David Helgason fortæller, at han arbejdede på en café, hvor han fik gratis mad – det var sådan, han klarede tilværelsen og betalte sin husleje.

”Vi var egentlig ikke forretningsfolk dengang. Vi betalte ikke helt vores regninger eller skat. Men nu er der styr på alt, og alle bøder er betalt. Men det var en smule usikkert dengang,” siger David Helgason.

Da Unity lancerede deres første version, lånte de faktisk næsten en halv million kroner. Alligevel løb de tør for penge kort efter lanceringen.

”Jeg havde sparet nogle penge op fra min seneste rådgivningsvirksomhed, men dem brugte jeg på at arbejde for Unity uden løn i årevis. Vi lånte derefter næsten en million kroner fra familien og banken. Men det er faktisk ikke umuligt at betale tilbage, når man er tre iværksættere,” siger David Helgason om de svære tider i Unity.

Unity lancerede i foråret deres nyeste værktøj - Unity5

Unity lancerede i foråret deres nyeste værktøj – Unity5

Frygten for at skulle lukke ned
Mange startups kæmper for overlevelse, men hvor tæt var Unity egentlig på at lukke helt ned?

”Vi blev nødt til at fyre nogle folk, og til sidst var vi kun de tre stiftere tilbage på 5. sal på IT Universitetet i København. Vi besluttede os flere gang for lige at give det et halvt år mere. Vi havde vækst hver måned, men det gik meget langsomt,” siger David Helgason.

Unity Technologies har udviklet deres forretningsmodel og strategi så meget over årene, fordi de var bange for at ramme enden af deres S-kurve i højvækstmarkedet.

”Vi vidste, at vi måtte ramme enden på vækstkurven på et eller andet tidspunkt. På grund af frygten for et vækst-stop, hyrede jeg en virksomhed, der beskæftiger sig med annoncerings-teknologi. De er i dag en vigtig del af vores vækst-motor,” fortællerDavid Helgason.

En god medstifter, en dårlig organisator
David Helgason er ikke længere adm. direktør i Unity, men han er stadig yderst aktiv i virksomheden. Han fungerer som talsperson ved konferencer og lignende, og derudover har han også investeret i andre startups. Blandt andre den islandske app QuizUp, og så er han også en del af bestyrelsen hos den mobile database Realm.io.

Han har en stor passion for startups og stiftere, der er på det tidligere stadie – dog kan han ikke se sig selv starte en virksomhed op fra bunden igen. Han hjælper mange stiftere, der er i gang med at starte virksomhed, og han tror på hårdt arbejde og ambition som de vigtigste drivkræfter.

”Jeg var en god medstifter. Jeg kodede, hjalp med salg og fiksede de ødelagte computere – og det bliver alle nødt til at gøre. Men jeg var ikke nogen god organisator, hvilket vi havde brug for, da vi blev omkring 20 ansatte. Men så blev jeg igen en god strateg, da virksomheden voksede fra 100 til flere end 500 ansatte,” siger David Helgason.

I startuppets tidlige fase bliver stifterne nødt til at have en masse forskellige hatte på. Det er her, man kæmper for at finde ud af, hvordan man passer ind på markedet – og først da kommer hele vækst-udfordringen. Men det er faktisk en forkert måde at dele tingene op på, mener David Helgason.

”Vi har en tendens til at tænke lineært. Vi tror, vi skal gå fra den ene ting til den anden, men de gode virksomheder går frem og tilbage og fortsætter med at arbejde på deres ’product/market fit’,” siger han.

Tilbage til København
Efter at have været adm. direktør for en hastigt voksende spil-motor i San Francisco, er David Helgason altså flyttet tilbage til Danmark.

”Jeg elsker København, og jeg har familie her,” siger han og fortsætter:

”Byen er lille, og der er ikke massevis af gode startups. Men den vokser, og jeg har en stærk passion for at hjælpe med at gøre det københavnske startup-miljø endnu bedre.”

Skrevet af

Læs også

Top