“Alle får jo et par millioner”

Son of a tailor

Det er blevet hvisket i krogene længe, men når vi – i fællesskab – bygger et stærkere startupmiljø i Danmark, så er det ikke populært at pege for kritisk indad. Det kunne være starten på mange forskellige artikler. I dag handler det om, at vi har et ekstremt fokus på investeringer.

Af Pia Ella Elmegård

Debatten om funding, hvor meget fokus der er på det – og hvem der er funding-værdig – har været oppe før. I 2014 kickstartede stifter og CEO ved HTML24, Bo Møller, en debat på Twitter med spørgsmålet om, hvorfor der investeres i en virksomhed, der endnu kun er en idé. I debatten efterspurgte han et fokus på forretningsmodeller frem for luftkasteller. Læs debatten Definitionen af et (funding-værdigt) startup.

Ifølge iværksætter og medstifter af mode-startuppet Son of A Tailor, Andreas Langhorn, fejres investering som om, det er essensen af, hvad det københavnske startupmiljø definerer som succes.

“Man hører mere om finansierede selskaber end om dem, der laver overskud eller leverer gode resultater. Mange får finansiering, og mange er måske gode til at sælge gode ideer,” siger Andreas Langhorn, der før Son of A Tailor befandt sig uden for det danske startupmiljø i musik- og bureaubranchen.

Læs også: Son of a Tailor nytænker T-shirt industrien

En god ide, eller et godt produkt?

Når vi taler om salg og kunder, så mener vi som regel virksomhedens produkt, og dem der køber produktet. Når vi taler om finansiering, så er din ide og dit team, dit produkt – og kunden er investoren med risikovillig kapital.

“Mange er villige til at investere i den dygtige sælger af ideer – og det er jo nok fordi mange drømmer om at ramme den vilde vækstvirksomhed,” siger Andreas Langhorn og forklarer, at når vi fejrer, at nogen har fået investering, så fejrer vi faktisk, at nogen har været gode til at sælge en idé.

“Det er jo lidt det, man gør, og der ligger selvfølgelig et stort stykke arbejde i at kunne hente en investering ind. Men man har egentligt ikke gjort andet end at være god til at overbevise andre om, at man har en god idé. Det kan godt virke lidt hult på mig,” forklarer Andreas Langhorn om sin kritik.

“Det virker nogle gange som om, finansieringen i sig selv er målet, men det er jo lidt omvendt af, at man skal se sit produkt og sin virksomhed have en værdi for dem, som man skal levere til – nemlig sine kunder,” forklarer Andreas Langhorn.

Son of A Tailor fokuserer i høj grad på at lave verdens bedste t-shirts – og hermed mener de både, at kvaliteten af metervaren skal være i top, og at t-shirten skal passe perfekt til den enkelte kunde. Det var virksomhedsfabrikken Founders, der i efteråret 2014 valgte at gå ind i Son of a Tailor, og invitere dem inden for deres lokaler i København sammen med Minbildinbil, GoBox og flere af deres virksomheder og opstartsprojekter.

“Det er min første virksomhed, hvor vi som traditionel startup er ude og hente penge til at skabe virksomheden. Hos os har det primært været Jess’ (CEO, Jess Fleicher, red.) opgave at skaffe investeringen, selv om vi tog alle møder og pitches sammen,” forklarer Andreas Langhorn om fordelingen mellem de to stiftere af Son of A Tailor, der vil skabe et bæredygtigt alternativ til den masseproducerende t-shirt industri.

Læs også: MinbilDinbil opkøbt af Hollandsk delebils-pioner

Jager du investorer eller kunder?

At hive den første funding-runde hjem er selvfølgelig en stor udfordring og én, som Andreas Langhorn og Jess Fleischer i den grad åbnede champagnen for at fejre, da det lykkedes efter flere måneders hårdt arbejde.

“Det er da en helt vild ting at få to millioner i investering. Det er mange penge – og at nogen tror på dig og din idé, er da helt klart noget at fejre,” forklarer iværksætteren, der dog er tilbageholdende over for at fejre pengene i sig selv.

“Når man får en e-mail fra en kunde, der siger, ‘det er lige dét der, jeg ledte efter’ eller fortæller os, at vi har et fedt brand og en god service, så er det jo dér, vi giver hinanden en high five. Det bliver man nok aldrig træt af,” siger iværksætteren med iver i stemmen og forklarer videre:

“At et helt almindeligt menneske gerne vil være kunde og synes, at det, man har skabt, er fedt. Det giver virkelig god energi til virksomheden. En uge med positive tilkendegivelser fra kunderne, så går man på weekend med en fed energi.”

Læs også: TakeAways fra #ExpertNight: Funding for startups

Drømme er vigtigere end regneark

Iværksætteren fortæller, at han bliver inspireret, når virksomheder har en klar vision for, hvad de vil, og hvad de ikke vil.

“Når folk følger deres mavefornemmelser i stedet for at læne sig op af markedsundersøgelser og tal, og med den tro de har på, at der er brug for det, som de har tænkt og skabt – det er mere magisk end et regneark. Og det er der drømmene bliver skabt,” siger Andreas Langhorn.

“Det er enormt inspirerende, når folk slipper sikkerhedsnettet og tror på deres eget produkt 100 procent. Så hører man ikke noget om dem i fem år, og så er de pludseligt vækstet. Jeg vidste ikke engang, at Zendesk var startet herhjemme i Danmark, det var først, da vi begyndte at bruge det,” griner Andreas Langhorn og henviser til Mikkel Svane fra Zendesk, der besøgte Danmark for nyligt og holdt et oplæg om sin rejse.

“Vi taler mindre om dem, der har fået finansiering sidst, og mere om dem, der ser verden på en anden måde, og at verden får øjnene op for dem – mod alle odds. Der er sikkert rigtigt mange, der har sagt, at det ikke ville lykkes dem, men så gjorde de det alligevel,” slutter Andreas Langhorn.

Læs også: Serieiværksætteren Nicolaj Højer Nielsen: Sådan får du funding

Skrevet af

Læs også

Top