Fremtidsforsker: Offline butikker vil dø uden digitalisering

Mobtimizer

I dansk kontekst har vi gode forudsætninger for, at gå først og ikke kun hoppe med på, men føre an, når vi taler om de digitale og teknologiske trends. Her er en opsang til den danske detailhandel.

Om få år kan smartphonen guide kunderne rundt i butikken på en personaliseret indkøbstur, hvor priser og særtilbud vil afhænge af de data, butikken har om kunden. Detailhandlen går en svær tid i møde, hvis ikke IT-mulighederne udnyttes nu, advarer eksperter.

“Detailhandlen står ved en skillevej. Hvis de ikke rider med på IT-bølgen, vil mange af butikkerne blive udkonkurreret af nethandlen.”

Så kontakt er udmeldingen i en pressemeddelelse fra Brian Kjærulff, mobilspecialist og partner hos Mobtimizers, der er nichebureau for digital og mobil strategi, og han bakkes op af fremtidsforsker Carsten Beck, der mener at internettet vil forvandle indkøbsoplevelsen om få år.

“Online og offline handel flyder sammen inden for de næste år. I hele købsprocessen vil kunden have en forventning om, at der både er en fysisk og en digital dimension,” forudser fremtidsforskeren.

Ligesom Brian Kjærulff mener Carsten Beck, at detailhandlen skal genopfinde sig selv i stedet for at kæmpe mod online handlen.

“Hvis de ikke gør noget, så dør de. Dødskramper kan tage mange år, men det er nu, de skal lave løsninger, der gør mobilen til en del af kundeoplevelsen. Du kan fx integrere med alle de digitale platforme – Facebook, Twitter, Instagram – altså hele den sociale del. Så når du står nede i H&M, kan du slå op og se, hvor mange likes den her nederdel har fået. Det kalder man situationsbestemt forbrug, for hvis du er i budgetmode og målrettet går ned i en butik for at købe en bestemt vare, så er der jo ikke noget, der kan forhindre dig i at tjekke priserne andre steder.”

Mobtimizers er et nichebureau for digital og mobil strategi, samt app-optimering. Bureauet, der har afdelinger i Hellerup og New York, er stiftet af Brian Egerup Kjærulff og Peter Munch Godtfredsen.

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

  1. Pingback: Customer Journey - sådan skaber du kundeloyalitet

Top