Creative Business Cup vinder: Dxtr og “Legoklodsen 2.0”

DXT_pic

DXTR Tactile præsenterede “legoklodsen 2.0” til sidste uges Creative Business Cup Denmark i Industriens Hus i København. Næste skridt bliver den internationale konkurrence med mere end 45 andre landes kreative iværksættere, når verdensmesterskaberne for kreativt iværksætteri afholdes i København 17.-18. november.

Af Pia Ella Elmegård

KennethMadsen_DXTRDanske Kenneth Madsen fra Sønderborg er vindervirksomhedens medstifter og CEO, og har et større team af ingeniører, designere og forretningsudviklere i ryggen. Teamet har erfaring med Internet of Things (IoT) og har udviklet DXTR gennem deres virksomhed ANAS Engineering & Interaction Design, som deltog på efterårets udgave af SCALEit – acceleratorprogrammet i Silicon Valley.

Læs også: Syv danske startups deltager i efterårets SCALEit i Silicon Valley

DXTR Tactile er nu sin egen selvstændige virksomhed, og teamet vil forsøge sig med en crowdfunding kampagne. På deres website skriver de:

“Quantified Family is not a term that is widely used frequently today, but is an enormous, significant and above all meaningful trend that we see in line with the spread of Internet of Things / Everything (IoT / IoE) and the use of Big Data. (…) Even though we are a startup, we are all about Open Innovation, wether that be with companies, schools, parents and kids. It is only natural for us to bring in co-creators at this stage, share our knowledge, concerns, hopes, dreams and ideas to make a better product that can have a better impact on as many lives as possible.”

Danske startups til verdensmesterskaberne i november

Juryen udtalte, at førstepræmien gik til DXTR særligt på grund af det potentiale, som teamet har set i den interaktive klods og arbejdet ind i virksomheden fra start.

“DXTR Tactiles tager det velkendte stykke legetøj – klodsen – og gør den interaktiv. De kombinerer den fysiske leg med børnenes nyere legetøj – tablet og Ipad. Teamet har stor faglig viden og en skarp forretningsforståelse. Forretningsmodellen er tænkt globalt fra begyndelsen. Produktet er ikke udelukkende for børn – det kan fx også bruges til personer med kognitive lidelser, hvilket øger forretningspotentialet.”

Se hele juryen her.

På 2. pladsen fandt juryen Artboost og på 3. pladsen var Visicon. Der er kontante præmier til de tre første. Henholdsvis 25.000 kr., 15.000 kr. og 10.000 kr. Top 5 får også mulighed for at deltage i et mentorforløb og får adgang til den internationale Creative Business Cup i november, hvor mere end 300 business angels også deltager.

Læs også: Anders Cederholm fra Artboost vinder årets STARTUP BUZZ

Se videoen fra DXTR Tactile som teamet bruger i deres nye crowdfunding kampagne.

Skrevet af

Læs også

Top