Arkiver

BusinessContent PartnereNyheder

Fik 5 mio. fra Markedsmodningsfonden: Man skal gøre sig umage

Denne artikel er skrevet i samarbejde med Markedmodningsfonden. Markedsmodningsfonden får virksomheders nye produkter hurtigere på markedet og gør det lettere for offentlige institutioner at efterspørge innovative løsninger.

I 2014 ansøgte startuppet Atosho om tilskud fra Markedsmodningsfonden. Pengene skulle bruges til test og skalering af Atoshos produkt. Det blev til et tilskud på over 5 millioner kroner.

Tirsdag den 18. august er der ansøgningsfrist til Markedsmodningsfondens skriftlige ansøgninger. Jacob Sanning Lund fra e-handelsstartuppet Atosho, der sidste år fik bevilliget tilskud fra Markedsmodningsfonden på over 5 millioner, fortæller her om deres oplevelse med processen.

Læs mere om Atosho her.

Man skal gøre en indsats

Markedsmodningsfonden er en offentlig instans, og det er skatteydernes penge, som bliver tildelt de virksomheder, der slipper gennem nåleøjet. Derfor mener Jacob Sanning Lund, der er COO for Atosho og var projektleder på ansøgningen til Markedsmodningsfonden, også at det er helt rimeligt, at ansøgerne skal gøre et grundigt forarbejde.

”Selvfølgelig er der en del arbejde i ansøgningen, ” forklarer han.

Hvis man har en gennemarbejdet forretningsplan, er man dog allerede nået langt, da mange af de oplysninger, som fonden efterspørger, vil fremgå her. I så fald skal tiden bruges på at lave en projektplan, et budget og finde testbrugere og evt. samarbejdspartnere.

”Du skal stille fremtidsudsigter op, som du skal kunne dokumentere. Det handler blandt andet om aJacob Sanning Lund Atoshot kunne vise detaljerede handlingsplaner og opstille ’deliverables’, som kan retfærdiggøre dit projekt,” forklarer Jacob Sanning Lund.

Jacob anbefaler startups, der overvejer at ansøge, at være i god tid. Op til en måned i forvejen, mener han, man skal starte op, for at være sikker på at alle informationer kan indsamles.

Hvor tidskrævende, processen er, afhænger dog af projektets form, og hvorvidt man i forvejen har en forretningsplan på plads. I mange tilfælde vil det kunne lade sig gøre at lave en ansøgning på noget kortere tid.

Læs en kort beskrivelse af Atoshos projekt her.

Blev behandlet med gensidig respekt

I Atoshos tilfælde fandt Markedsmodningsfonden det hensigtsmæssigt at inddrage to eksperter inden for e-handel i vurderingen af ansøgningen. Jacob Sanning Lund forklarer, at det var med til at give virksomheden en følelse af at blive taget alvorligt.

”Markedsmodningsfonden sendte vores ansøgning til to eksperter inden for vores område, og de kom med deres vurdering af projektet. –Det, og især, at vi fik mulighed for at svare på eksperternes udtalelser fungerede rigtig godt og fik os til at føle, at ansøgningen blev vurderet på et kvalificeret grundlag, ” fortæller Jacob Sanning Lund.

Investorer er mere interesserede

Som bonuseffekt af medfinansieringen fra Markedsmodningsfonden, fortæller Jacob Sanning Lund, at midlerne har virket som en blåstempling af virksomheden, der har gjort det lettere at tiltrække nye investorer.

Investorerne ser tilskuddet fra Markedsmodningsfonden som et tegn på, at virksomheden er levedygtig, og at en investering derfor er mindre risikabel end ellers.

5 millioner til test og skalering

I Atoshos tilfælde skulle midlerne bruges til at teste produktet på fem udvalgte kunder og gøre produktet salgs- og skaleringsklart.

”Det er vigtigt at understrege, at Markedsmodningsfonden giver tilskud til projekter – ikke virksomheder. Du får heller ikke penge foræret til hele projektet. Du skal dokumentere, at du selv kan finansiere 50% af projektets budget, forklarer Jacob Sanning Lund.

”I vores tilfælde var budgettet på 11 millioner kroner og vi fik tildelt lige knap halvdelen af beløbet fra Markedsmodningsfonden.”

Den typiske medfinansiering fra fonden ligger omkring 1,5-4 millioner kroner.

Jacob Sanning Lund forklarer, at for at få udbetalt tilskuddet, som tildeles bagudrettet hvert halve år, skal Atosho levere en statusrapport på projektet, samt dokumentere deres udgifter, som skal underskrives af en revisor. Han understreger dog samtidig, at denne del ikke kræver så meget arbejde.

Du kan læse mere om Markedsmodningsfonden og ansøge her. Overvejer du som startup at ansøge om tilskud, men har svært ved at nå deadline den 18. august, så har du chancen igen den 7.-14. september, hvor der er frist for den dialogbaserede ansøgning.markedsmodningsfonden

Skriv et svar