Brugertest din webshop: Sådan kommer du selv i gang

I dette gæsteindlæg deler Sidsel Birkholm ud af sine erfaringer med webshop optimering, og hvordan du selv kommer i gang med at brugerteste din webshop.

Det er let at stirre sig blind på sit eget website, og synes det er det nemmeste site at forstå. Alt er placeret de mest naturlige steder. Det kan ingen da være i tvivl om.

Problemet er, at dine besøgende er i tvivl.

De har andre øjne end dig. De har ikke den viden, du har. Og ting, som du slet ikke havde forestillet dig kunne være en udfordring, kan være så svære for dine besøgende at forstå, at de dropper at handle eller klikke rundt på din webshop. En mulighed er derfor at brugerteste det.

Hvorfor du bør brugerteste din webshop
Ved du ikke, hvilke problemer dine besøgende har i din webshop, så ved du heller ikke, hvad du skal gøre for at få dem til at blive på sitet og konvertere til betalende kunder. Du går med andre ord glip af omsætning.

En god mulighed for at blive klogere er at brugerteste sitet. Får du blod på tanden og kan se, hvor meget brugertests betyder for optimeringen af dit website, kan du altid begynde at formalisere det og få nogen til at hjælpe dig. Det er bedre at prøve end slet ikke at komme i gang.

Læs også: Derfor skal du optimere til webshop til mobilen

Hvad er en brugertest?
En brugertest er en måde at teste et website på, hvor en person får en række opgaver, som hun skal prøve at løse, mens hun tænker højt. På den måde kan opgavestilleren følge med på sidelinjen og høre, hvad der sker i hovedet på personen.

Der findes mange former for brugertests, men den, som jeg fokuserer på i dette indlæg, er en simpel tænke-højt test med få brugere, som er fuldt tilstrækkelig til små websites.

Ifølge forskning fra NNgroup vil en test med 5 personer afdække 85% af de problemer, der er at finde i brugergrænsefladen. Og er du en lille webshop, er du ikke engang interesseret i at afdække så mange problemer som muligt. Du skal jo også bruge tid og energi på at rette dem! Det er derfor bedre at nøjes med for eksempel 3 personer, rette fejlene og derefter tage en testrunde igen med 3 nye personer.

Forstå hvordan dine besøgende oplever dit website
Målet med denne form for brugertest er ikke at bevise noget, det er i stedet at få en forståelse for, hvordan dine besøgende oplever dit website og få viden til at forbedre, hvad det er du bygger. Når du brugertester hører du deres frustrationer, irritation og tanker om dit website. En guldgrube af viden, som du kan bruge til at skrive bedre tekster, organisere dine produkter anderledes eller hvad det nu måtte være, der volder problemer.

Læs også: Links er vejviserne i din webshop

Bedre at komme i gang end slet ikke at gøre noget
Mange kommer ikke i gang med at teste, enten fordi de ikke forstår, hvor meget man får ud af det, synes det er tidskrævende og besværligt, eller fordi de tror det kræver et stort laboratorium, videokameraer osv.

Drejer det sig om store sites, kan en formel testrunde være bedre, men har du et mindre website, er det langt bedre bare at prøve at komme i gang. Det er bedre end ingenting og behøver ikke at tage lang tid. Formålet for dig er at finde de største problemer, som du har på dit website og få dem løst.

Hvordan kommer du selv i gang
#1 – Find 3 testdeltagere
Kan du finde nogen i din målgruppe, er det fint, men ikke altafgørende her i starten. Det vigtigste er, at de ikke kender dit website.
#2 – Skriv testopgaver
Skriv en række opgaver, som folk skal kunne være i stand til at udføre på dit website.
#3 – Selve testen
Sæt dig ved siden af testpersonen. Understreg over for testpersonerne, at du ikke tester dem, men dit website. Notér flittigt, hvad de siger eller optag testforløbet for at kunne afspille det bagefter. Lad ikke testforløbet vare for længe, maks en time per person. Sørg for at holde dig neutral, så testpersonen ikke lægger så meget mærke til dig. Til gengæld kan det være nødvendigt at minde folk om at tænke højt.
#4 – Saml resultaterne sammen
Når du har testet med et par personer, vil du sikkert opdage, at der er nogle fejl, der dukker op igen og igen. Få de fejl rettet og tag en ny testrunde.

Konklusion
Det er bedre at komme i gang med brugertests og udføre dem selv på et simpelt plan end slet ikke at teste. Du kan altid senere opgradere til større løsninger eller få konsulenter til at teste mere struktureret for dig. Det vigtigste nu er, at du får en fornemmelse af, hvor meget det kan betyde for optimeringen af din webshop.

Og når du har testet dit website på computeren, er næste skridt at teste, hvordan det virker på en mobiltelefon.

Sidsel Birkholm (hello@sidselbirkholm.dk) har stiftet sidselbirkholm.dk, fordi hun brænder for e-handel, online marketing, brugergrænseflader og konverteringsoptimering. Hun vil fremover kunne findes her på Trendsonline en gang om måneden, hvor hun vil skrive om konverteringsoptimering, og alt hvad der rører sig inden for området.

Skrevet af

Læs også

Top