Arkiver

IværksætterlivNyheder

Iværksætterdilemma: Hvornår lukker man ned?

At kunne lukke sin virksomhed ned, ikke fordi det ikke går godt, men fordi man har lyst til at prøve kræfter med noget andet, er en af de friheder, man har som iværksætter – og det var præcis det, der gjorde, at manden bag kontorfællesskabet Creative Destruction valgte at lukke biksen og søge mod nye projekter.

Mikkel Fabricius er 29 år gammel. Han blev færdig som kandidat fra Copenhagen Business School i 2011 og har siden arbejdet som selvstændig.

Med en række vidt forskellige virksomheder bag sig har han lært, hvor vigtigt det er at fokusere på at lave noget, man virkelig brænder for.

Købstaden skulle være en markedsplads for alt
Under sin studietid på Copenhagen Business School arbejdede Mikkel Fabricius på Købstaden, der var en online markedsplads for danske butikker. Her fik han og et team af nogle gode venner mulighed for at eksperimentere med deres evner – og lave en masse fejl.

”Vi ville gerne gøre en forskel og lave noget stort. Jeg tror, det var lige, da iværksætterbølgen for alvor startede, så det var en spændende tid. Vi havde en vildt fed kultur, men vi vidste ikke rigtig, hvad vi lavede,” fortæller Mikkel, der mener at have gjort næsten alle de klassiske fejl som iværksætter.

“blandt andet ville vi favne alt for bredt med Købstaden. Vi ville have alle varer, alle typer forhandlere og alle typer kunder på én gang. Og det er jo lidt ligesom at sætte sig mellem to stole, det er der ingen, der får noget ud af” forklarer han og fortsætter:

“Og så ville vi gerne klare alting selv. Da vi lige havde fået det op at køre, fik vi en artikel på epn.dk, og så kimede telefonerne med butikker, der ville signes op og investorer, der ville smide penge i projektet. Men vi sagde nej tak, fordi vi mente, at vi kunne klare alting selv,” griner Mikkel.

Den oplevelse lærte ham, at det sjældent er en god idé at forsøge at klare alting selv.

“Uanset hvilken baggrund man har, er der uendeligt meget at lære, når man starter virksomhed. Så det er bare med at tage imod alt den hjælp, man kan få”.

I enden holdt det ikke økonomisk med Købstaden, og Mikkel og teamet måtte lukke det ned.

”Det var vi selvfølglig ærgerlige over, men det var en lang og sjov proces, og det havde en bred berøringsflade, så det lærte os iværksætterhåndværket fra rigtig mange vinkler. Aldrig før har jeg lært så meget på så kort tid,” fortæller Mikkel.

Et iværksætter-værested
Med masser af erfaring og gode oplevelser i bagagen var Mikkel og co. klar til nye projekter. Denne gang blev det til kontorfællesskabet Creative Destruction. De var nemlig blevet tilbudt at overtage hele lejemålet i det pakhus, hvor de havde kontor i Nordhavn, København.

“Creative Destruction var et hyggeligt lille projekt, men det var ikke stort nok til, at man kunne leve af det. Omvendt var der en del arbejde i det, så det krævede en del tid og fokus,” forklarer Mikkel Fabricius.

Samtidig begyndte stadig flere seriøse kontorfællesskaber at dukke op. Startup Village på Islands Brygge, Soho’s nye Noho, Rocket Labs på Nørrebro, Rainmaking Loft med flere. Kontorfællesskaber som ifølge Mikkel gjorde det langt bedre end Creative Destruction, fordi de havde det som deres hovedfokus.

“Vi kørte Creative Destruction sideløbende med andre projekter. I starten var der stor efterspørgsel på kontorfællesskaber, så vi følte at vi bidrog med noget. Senere kom der mere seriøse spillere på banen. Steder hvor tingene spiller hundrede procent, fordi der er nogen, der lægger hundrede procent i det. Derfor følte vi ikke længere, at det gav mening at drive videre, selvom det var virkelig hyggeligt ” forklarer Mikkel.

Han har siden indset, at man som iværksætter er nødt til at have hjertet hundrede procent med i det, man laver, hvis tingene skal lykkedes.

Sidste år valgte han derfor at tage den svære beslutning at lukke ned for Creative Destruction.

Om at drukne hundehvalpe og vælge med hjertet
”Drowning puppies” hedder det. Et godt begreb ifølge Mikkel, da det netop er sådan, det føles, at lukke ned for sine projekter.

”Man bliver rigtig hurtig komfortabel med sin situation som iværksætter, og man arbejder typisk med folk, som man godt kan lide. Derfor er det altid svært at lukke en virksomhed. De første gange er hårdest fordi, man typisk tager det meget personligt. Senere finder man ud af, at det er en hel naturlig del af iværksætteri – at lukke et kapitel for at starte et nyt,” siger han.

At kunne lukke en forretning ned, ikke fordi det ikke kører, men fordi man har lyst til at prøve kræfter med noget andet, er således ifølge Mikkel en af de friheder, der hører til at være iværksætter, og som man ikke skal være bange for at udnytte.

“Min arbejdsglæde er noget af det, der fylder allermest i min bevidsthed, og jeg har flere gange takket nej til jobs og til projekter, jeg tror har stort potentiale, men som jeg tror ville gøre mig ulykkelig at arbejde med.”

Det vigtige er hvordan du vil abejde
I dag har Mikkel følgende råd til nye iværksættere: mærk efter, hvordan du gerne vil arbejde i stedet for hvad du gerne vil opnå.

På den måde er der større chance for, at man ender med at lave noget, man virkelig brænder for, og som dermed kan tage én meget længere, end hvis man fokuserer for entydigt på målet. Det er hans filosofi.

“Som ung iværksætter er man typisk meget ivrig efter at skabe resultater, men det er sundt at huske på, at man har et langt liv foran sig. Jo flere typer arbejde, man får prøvet kræfter med, jo større er sandsynligheden for, at man ender der, hvor man får mest muligt ud af sit arbejde,” siger Mikkel.

I dag er han direktør for e-cigaretfirmaet Steam, som han selv har stiftet. Det daglige arbejde byder på en blanding af salg, udvikling og administration, men også en høj grad af produktudvikling, som er en stor passion for Mikkel.

Skriv et svar