Hvilke betalingsløsninger kan du vælge til din webshop?

Betalinsløsning_webshop

Som nyopstartet webshop kan det være svært at finde rundt i junglen af betalingsløsninger. Her er nogle af de udfordringer, man som nyopstartet webshop møder. Eftersom danskernes foretrukne betalingsmiddel er Dankort og Visa Dankort, fokuserer vi hovedsageligt på kortbetalingsløsninger.

Det kan være svært at danne sig et overblik over hvilke betalingsløsninger, du kan vælge til din webshop. Der findes traditionelle betalingsløsninger, eksterne betalingsløsninger og mobilbetaling. Her får du en guide til de forskellige modeller.

Traditionelle betalingsløsninger

Kært barn har mange navne, men for enkelthedens skyld, bruger vi her termerne ‘betalingsgateway’ og ‘indløser’ når vi taler om traditionelle betalingsløsninger.

Betalingsgateways

En traditionel betalingsløsning kræver en betalingsgateway og en indløser. Betalingsgateways er det virtuelle modsvar til den fysiske dankortautomat. Det er den teknik, der sørger for, at kunderne overhovedet kan betale med kort. Betalingsgatewayen krypterer al information, og sender det videre til indløseren. Listen af gateways er lang, men her er et udpluk af mulighederne:

    • ePay
    • Quickpay
    • Dandomain
    • Wannafind
    • Nets (Netaxept)
    • DIBS
    • Point
    • Cybersource
    • Worldpay

Når du vælger betalingsgateway, skal du være opmærksom på, hvilke der fungerer med hvilke indløsere.

Indløsere

Din virksomhed skal registreres hos en indløser, for at få mulighed for at tage imod kortbetalinger. Indløserens funktion er at kommunikere med bankerne. Den ved så at sige, hvor pengene kommer fra, og hvor de skal sendes hen. Det er indløseren, der bestemmer hvilke betalingskort, der kan bruges til betaling. I Danmark har Nets monopol på indløsning af Dankort. Vil du tilbyde dine kunder muligheden for at betale med internationale kort (f.eks. kredit: Visa, MasterCard, American Express, og debit: Maestro, Mastercard Debet, Visa Electron) er der dog flere indløsere at vælge mellem (udpluk):

  • Nets
  • Teller
  • Euroline
  • SwedBank
  • Handelsbanken
  • Valitor
  • Elavon
  • Nordea

Ekstern betalingsløsning

Du skal være opmærksom på, at det kan tage lang tid at blive godkendt hos en indløser.

Med en ekstern betalingsløsning skal du ikke tænke på at finde en indløser. Bedst kendt i denne kategori er efter vores erfaring PayPal, der har været på det danske marked i mange år. Den eksterne betalingsløsning modtager betaling fra kunden via en indløser. Herefter udbetaler den pengene til dig via en normal bankoverførsel. I den seneste tid er der dukket flere udbydere op, f.eks. Braintree (en del af PayPal), Paymill, 2Checkout, yourpay og Stripe.

Vælger du en ekstern betalingsløsning skal du være opmærksom på, at der kan være gebyrer forbundet med at overføre penge fra et amerikansk til et dansk system. Desuden kræver de eksterne betalingsløsninger ofte et højere transaktionsgebyr end de traditionelle løsninger.

Mobilbetaling

I stedet for de mere traditionelle ovenstående løsninger, har webshops også mulighed for at tilbyde kunderne mobilbetaling. Som navnet antyder, betaler kunden via mobil, og skal altså slet ikke have dankortet op af lommen. Paii, MobilePay, Swipp og Paymill er blandt de mest populære mobilbetalingsløsninger i Danmark. De forskellige løsninger samarbejder allerede med en indløser. Du vil derfor typisk skulle kontakte din eksisterende indløser, hvis du ønsker at opsætte mobilbetaling. Mange af de eksterne systemer og gateways tilbyder desuden deres egne mobilbetalingsløsninger.

Overvejelser inden du vælger løsning

Der er flere ting der spiller ind, når du som webshop skal vælge betalingsløsning. Her er nogle af de umiddelbare overvejelser, du kan gøre dig:

    1. Vurdér, hvorvidt det er nødvendigt at tilbyde dine kunder muligheden for at betale med Dankort. I december 2014 var der ca. 850.000 Dankort mod godt 4,4 millioner Visa/Dankort. Fravælger du Dankortet, har du langt flere muligheder, da du ellers er bundet til Nets som indløser. Læs mere om dette her.
    2. De to faktorer danskerne vægter højest, når de skal handle på nettet, er tryghed og enkelthed (Kilde: DIBS: Dansk e-handel 2014). Derfor kan det måske være farligt kun at tilbyde det nyeste og smarteste, som for eksempel MobilePay til web, hvis kunden ikke føler sig tryg.
    3. Overvej hvor vigtigt det er for dig at komme hurtigt i gang. Godkendelsesprocessen hos eksempelvis Nets være lang, mens du hos PayPal kan være klar til at modtage betalinger indenfor få timer.

    Skrevet af

    Læs også

    6 kommentar

    1. Teglskov@gmail.com'Nicolai Teglskov said:

      Man skal også kigge på om man går glip af nogle ordrer ved f.eks. ikke at tilbyde kunderne at betale med Dankort. Hvis indtjeningen fra 1 ordre, betaler omkostningerne for f.eks. at tage imod Dankort, så er det jo bedre, end at kunden køber ved din konkurrent (igen og igen).

      Og “Mobile Pay til web” hedder Mobile Pay Online ;-)

    2. ulrik.moe@gmail.com'Ulrik Moe said:

      Markedet for betalingsløsninger er utrolig komplekst, så det er super at i skriver lidt om det. Det skal dog lige siges at yourpay og 2checkout ikke er betalingsgateways, men snarere kan beskrives som betalingsløsninger (a lá PayPal). Nets’ betalingsgateway hedder desuden Netaxept. Tjek desuden kortgebyr.dk, som jeg udvikler på sammen med andre webshopejere/iværksættere :)

      • karolinafrost@gmail.con'Karolina said:

        Super fin oversigt. Måske I har lyst til at tage Stripe med? Har brugt den fremfor Nets i 3 år. Super nemt at sætte op og lynhurtig godkendelse, ingen abb. betaling, men derimod et trankaktions-fee på 2.9%.. https://stripe.com/dk

    Top