Startup sætter nye rammer for dansk e-handel

Startuppet Shopfant bryder Googles grænser og giver adgang til tusinder af udenlandske webshops, som forbrugerne ikke vidste eksisterede.

I takt med den stigende digitalisering bliver danskerne mere og mere vant til at begå sig online i hverdagen. Det betyder også, at den internationale handel vokser med stor hast, og antallet af webshops stiger – i hele verden, så det bliver gradvist mere vanskeligt som forbruger at overskue udvalget.

Gør det let at finde pålidelige webshops
Det vil de to iværksættere Martin Møller og Martin Wickings gøre mere overskueligt med deres nye service Shopfant, som skal simplificere udvalget af nationale og internationale webshops for forbrugeren.

Via Shopfant kan man shoppe i overordnede kategorier som vin eller modetøj, men også lave sin egen virtuelle gågade med favoritbutikker og få besked, når der eksempelvis er udsalg i en af dine yndlingsbutikker.

Idéen bag søgemaskinen er at kompensere for den måde, Google søger på, hvor det ofte er de nationale og store netbutikker, der dukker op først. På den måde kan kunderne bedre se udvalget af netbutikker i hele Europa.

“Der er lavet flere undersøgelser, som viser, at det er vigtigt for forbrugeren, at webshoppen har et godt omdømme, at det er let at bytte varer, og der skal helst skal være fri fragt. Her har vi så indekseret de enkelte shops, så man kan vælge kun at få vist shops med fri fragt og gode anmeldelser. Det kan man ikke på samme måde i Google,“ fortæller Martin Møller til Finans.dk.

International nethandel truer danske webshops
Foreningen for Dansk internethandel (FDIH) frygter den stigende interesse i udenlandske webshops, da en stor del af danskernes rådighedsbeløb allerede går til udenlandske forhandlere frem for de danske – dette kan blive et problem, hvis de danske webshops ikke formår at synliggøre sig selv overfor de udenlandske forbrugere.

Tal fra Eurostat viser, at 85 procent af europæerne køber varer på nettet i eget hjemland, men den stigende interesse i de internationale markedspladser og webshops indikerer, at de danske webshops oplever stor konkurrence – om det er prisen, der er afgørende, er svært at sige, men i så fald påpeger Annette Falberg, administrerende direktør i FDIH, at selvom prisen ligger højt rangeret for onlineshoppere, er bekvemmelighedsfaktoren det vigtigste parameter inden for e-handel.

Er du derimod forbruger, er services som shopfant en fordelagtig shoppingoplevelse, som sikrer, at forbrugerne kan handle varer, på “skjulte” webshops mellem landegrænser til gode priser. Desuden har man som bruger af søgemaskinen mulighed for kun at se webshops, som eksempelvis tilbyder fri fragt, gratis ombytning eller er e-mærkede.

Læs også: Danskerne shopper fashion på udenlandske webshops

Nethandel er et globalt, voksende fænomen, og selvom danskerne hvert år sender millioner af kroner efter udenlandske webshops, er det stadig de danske butikker, som fylder mest. De mange tusinde udenlandske webshops, som Shopfant har indekseret, leverer alle til Danmark – det er et krav for at blive en del af søgemaskinen.

Skrevet af

Læs også

Top