Donkey Republic vandt dette års IT-guldæg

IMG_3063

Dette års guldæg gik til Donkey Republic, der vil erobre verden med deres delecykler. Vinderen kan nu se frem til en oplevelse og en markedstest af deres produkt i Tel Aviv, møde med interessante samarbejdspartnere og investorer.

De fire finalister har været igennem en udvælgelsesproces og stod inden aftenens finale med chance for at vinde dette års guldæg. Donkey Republic var dem der trak det længste strå og bliver nu inviteret med til Tel Aviv og et besøg i “StartupNation”.

McKinsey er en blåstempling

Tre af stifterne fra den succesrige motions-app Endomondo kommer fra McKinsey. Jurymedlemmet Tommy Ahlers – med erfaring fra Podio – gør det også, og dagens vinder – Donkey Republics CEO – har samme baggrund.

“Med ballast fra McKinsey lærer man at tænke baseret på fakta og koge det ned til noget der kan eksekveres på. At arbejde med denne proces og overføre det til startups, det er noget jeg har lært og der er særdeles brugbart”, sagde en glad og rørt Erdem Ovacik fra Donkey Republic.

Der er nogle tendenser, der viser at hvis stifterne er McKinsey alumni, så står man som iværksættervirksomhed meget stærkere og dette blev også vist her til aften. Og deres tilgang til markedet – med udgangspunkt i den amerikanske virksomhed UBER – var også noget, der fik juryen til at løfte øjenbrynene.

UBER har de seneste år vækstet voldsomt og udfordrer i dag taxibranchen globalt – og er samtidig ved at ændre den måde man transportere sig på fra A til B. Netop UBER blev brugt som forgangsbillede for Donkey Republic, der forsøger at blive UBER for cykler. Flere og flere danske og internationale iværksættere bruger tit en afprøvet model som eksemplet med UBER, lejlighedsdelingskonceptet AirBnB når de skal beskrive deres virksomhed. Og netop dette var både tilfældet ved dette års Guldægskonkurrence med vinderne Donkey Republic, og en af de andre finaledeltagere YoooWe.

Bedre end sidste år

Dommerne var meget imponerede over de enkelte virksomheders præsentationer og som Lars Sejr Christensen fra Saxo Bank sagde før offentliggørelsen af vinderne, var det kun marginalerne der gjorde forskellen. Men noget, der spillede ind var,  hvor modent produktet, teamet og eksekveringen var. Her skilte kunne Donkey Republic vinde med et mulehår.

Det var tydeligt at se, at niveauet var hævet og alle fire iværksætter-virksomheder ville gå igennem ild og vand for at komme i mål med deres projekt. Og juryen sad flere gange efter præsentionerne og kommenterede på de gennemarbejde præsentationer og fremlægningen i særdeleshed.

Iværksætter og business angel Tommy Ahlers roste også det danske startupmiljø, der de seneste fem år ifølge ham var gået fra et lokalt til et global mindset, “fra small til ambitious”.

“Vi er klar til at give vores hjerte og sjæl”, sagde Mads Friis under deres præsentation til juryen der foruden Lars Christensen fra Saxo Bank, bestod af Morten Wagner, Dating.dk, Tommy Ahlers, Podio og Citrix, Anettte Nørgaard, Microsoft, og Sussi Bianco, CareWare.

  • Projekterne der ikke vandt var Macellum, der havde lavet en platform for fiskere, så fiskerne nemt kunne finde de bedste fiskepriser i deres lokalområde.
  • YoooWe der havde lavet en platform for surfere, hvor surferne nemt kan udleje deres surfudstyr
  • Debito, der ville hjælpe iværksættere med at inddrive gæld fra deres debitorer.

“Bring nu noget af alt den viden med hjem. Vi kan lære så meget fra Israel – viden, der kan være med til at gøre Danmark til en endnu stærkere startup nation”, sagde Tommy Ahlers afslutningsvis til aftenens reception i SAXO banks domicil i Hellerup.

Skrevet af

Læs også

Top