Du køber en lottokupon, når du starter i et early stage-startup

Hvad vil det sige at være en af de første ansatte i en early stage-startup, hvor ingen processer er faste, og kaos regerer? Det giver tidligere ansat i Podio Kenneth Auchenberg et indblik i her. Han var en af de første ansatte, dengang Podio hed Hoist og bestod af bare fire gutter i en gammel hashklub på Vesterbro i København.

Tilbage i 2010 blev Kenneth Auchenberg tilbudt at forlade sit faste, velbetalte job hos Vodafone for at blive en del af early stage-startuppet Hoist – det vi i dag kender som den succesfulde onlineplatform til organisering af team-kommunikation, Podio.

Stifterne af det daværende Hoist, iværksætter og business angel, Thomas Madsen Mygdal, Anders Pollas, Jon Froda og Kasper Hulthin, havde i et halvt år forsøgt at rekruttere Kenneth Auchenberg over adskillige fredagsøl og kaffeaftaler. Til sidst takkede han ja og blev en del af teamet – som en af de første ansatte.

Det blev en enorm omvæltning. Der er nemlig stor forskel på at gå fra en ‘corporate’-virksomhed, med styr på processerne og fast arbejdsfordeling, til en startup, hvor ingen roller er fastlagte, og kaos regerer.

At navigere i kaos
”Det var en enorm omvæltning. Det var meget kaotisk, og sjovt!” fortæller Kenneth Auchenberg om skiftet fra den etablerede virksomhed Vodafone til et early stage-startup.

”Jeg gik fra at arbejde i en stor virksomhed, hvor arbejdsopgaverne var mere veldefinerede, og der var styr på tingene – fast frokostordning og den slags; til at komme ind fra sidelinjen i en helt ny virksomhed bestående af 4 gutter, der ikke havde andet end nogle visioner og en prototype. Der var ingen faste processer,” forklarer han.

”Og så var der det med, at kontoret var en tidligere hashklub i en gammel kælder på Vesterbro, hvor folk tit kom ind og spurgte, om de kunne købe. Men det er en anden historie,” griner han.

I dag kan Kenneth se tilbage på tiden i Hoist og konstatere, at det kræver noget helt særligt at være en af de første ansatte i et startup. Især hvis man, som han selv gjorde, kommer direkte fra en etableret virksomhed.

”Det er hårdt og dedikeret arbejde, og så kræver det, at man er klar til at tage ansvar. Det må være en af de vigtigste ting, jeg har lært fra dengang. Som en af de første ansatte får du nemlig enormt meget indflydelse, og så nytter det ikke noget at sidde i et hjørne og vente på, at andre tager beslutningerne. Det gælder om at træde i karakter og vise, hvad du dur til fra start,” fortæller Kenneth Auchenberg, der selv føler, at han var lidt for passiv i de mange første måneder hos Hoist.

Der er ikke nogen, man kan ringe efter
Han tror, at dette er noget som særligt folk, der kommer fra en større virksomhed, kan blive overraskede over, når de skifter til en early stage-startup.

”Der er man jo vant til at skulle løse én specifik opgave og slet ikke have medbestemmelse på samme måde, som du reelt har, når du er en af de første. Her er du ikke kun ansat som tekniker for eksempel, du er også ansat til at sætte dit præg på produktet, have nogle meninger og byde ind,” forklarer Kenneth Auchenberg, der pointerer, at det også gælder det helt lavpraktiske.

“I en early stage-startup er der ikke nogen ansat til de praktiske ting, som i en stor virksomhed. Det kommer først langt senere. Derfor kan det sagtens være dig, der skal reparere kaffemaskinen, sørge for frokost, fikse internettet, eller trække kabler,” forklarer han.

”Der er nemlig ikke nogen at ringe efter. Og det er alt sammen noget, du køber ind i, når du siger ja til jobbet som en af de første ansatte i en startup.”

Det er ikke nok at være den bedste
At være den første ansatte i en helt ungt startup er altså ikke nogen let opgave. Heller ikke selvom du kommer med mange års erfaring fra en større virksomhed – det betyder nemlig ikke nødvendigvis, at du kan holde hovedet koldt i kaos og, med Kenneth Auchenbergs ord: “Finde ud af at skabe noget værdifuldt ud af ingenting.”

”Man kan være nok så dygtig – den bedste designer, den bedste udvikler – men hvis man ikke har troen på, at man kan skabe noget ud af ingenting, så er det lige meget,” siger han og tilføjer:

”Man skal vide, hvor man gerne vil hen, og man skal tro på, at man kan sit shit – også selvom du ikke lige umiddelbart ved hvordan”.

Få styr på dine ejerandele
Efter, over mange år, at have opbygget en solid erfaring med startupverdenen, har Kenneth lært nogle ting, som han mener, det er vigtigt at huske på, hvis du overvejer at blive en del af et early stage-startup, og som han gerne vil dele.

“Helt lavpraktisk: få styr på dine ejerandele. Som en af de første ansatte, er det noget, du skal være meget opmærksom på. Find ud af hvordan du forhandler løn, hvor meget ejerskab du får i virksomheden i forhold til, hvad du får i løn, og hvad du har lyst til. Prøv evt. at lave nogle beregninger på forskellige scenarier: Hvis den her virksomhed en dag bliver solgt for 10 millioner eller 100 millioner, hvad vil det så betyde for min økonomi,” siger Kenneth Auchenberg.

”Det er noget som, jeg ikke tror, man tænker over som en af de første ansatte, hvis man ikke har arbejdet i startupverdenen før – så tænker man umiddelbart mest på sin nuværende løn, og ikke den lottokupon, som man reelt har købt. Hvad kan jeg potentielt få om tre år, og hvor meget skal jeg betale i skat. Så det vil jeg anbefale folk. Det gjorde jeg nemlig ikke selv dengang, og det skulle jeg nok have gjort,” fortæller Kenneth Auchenberg.

Han understreger dog, at det aldrig er lønnen, der skal være det drivende. Det, der skal drive dig, er visionen for virksomheden. Har du lyst til at investere størstedelen af din tid i de kommende år på at føre visionen ud i livet? Hvis svaret er ja, så har du allerede taget beslutningen.

Læs også

Top