Skal din hjemmeside kun bestå af en forside?

Dette indlæg er skrevet af Tobias Ehlig, som er arbejdsom iværksætter med 7 års erfaring inden for opstart og drift af forskellige hjemmeside-projekter. I øjeblikket arbejder han selv på bloggen Festli, som han planlægger at omdanne til en webshop.

Når du bygger et website, er det fristende at vælge en såkaldt “one-page side” med et helt simpelt design. Men mange virksomheder skyder sig selv i foden, når de opdager, at der skal meget mere end kontaktinfo, på deres website.

I de seneste par år har der været en tendens til, at stort set alle virksomhedswebsites kun består af en forside, altså den type hjemmeside man kalder ”one page”-sider. I mange tilfælde giver det mening at bruge WordPress, og når man så køber et design hertil, så er det ofte et one page-design, folk vælger, fordi det virker simpelt og stilrent.

Det betyder ganske enkelt, at din hjemmeside kun består af én side, nemlig en forside. Du kan ikke klikke dig rundt på forskellige undersider – men denne løsning er ikke altid den bedste.

TobiasEhlig_pic

Tobias Ehlig

Din “one-pager” bliver uoverskuelig
Hvis du blot har få informationer, som dit website skal indeholde, så kan det være en fin løsning med sådan en hjemmeside, der består af blot en enkelt side. Desværre ser jeg alt for ofte, at man tidligt i opstartsfasen med sit hjemmesideprojekt får valgt en simpel hjemmeside, fordi man umiddelbart tænker, at man stort set kun har sine kontaktoplysninger, der skal online på websitet, men at man så løbende i opbygningsfasen finder ud af, at der rent faktisk er mange flere informationer som kunne være relevante for de besøgende.

Det betyder ganske enkelt, at man ender op med et hjemmesidedesign, der er beregnet til en helt simpel hjemmeside, men at den så bliver fyldt helt op, og at det ender med at blive uoverskueligt. Idéen med at vælge en one page-hjemmeside i første omgang var jo at gøre det nemt for de besøgende, men i mange tilfælde ender det med, at man med større succes kunne have valgt at dele indholdet op på flere undersider.

“Prøv nu lige at lave den brainstorm”
Hvis du eksempelvis driver en konsulentforretning eller et bureau af en slags, så kan du i første omgang godt have den tanke, at ”det er da bare et simpelt website, vi skal have”, men når du så først kommer ordentligt i gang, så finder du ud af, at det faktisk havde været smartere at lave en underside til henholdsvis produkter, cases, priser, medarbejderoversigt, kontaktinformationer og så videre.

Hvordan undgår du så at falde i den her fælde? Jo, det gør du, ved at klarlægge hvilke informationer du ønsker at have på dit website inden, du får det designet. Det kan være svært, fordi der hele tiden kommer nye idéer til, men prøv nu at se om du ikke kan få de fleste idéer på forhånd, så du ud fra et solidt udgangspunkt kan tage beslutningen om, hvorvidt dit nye website skal bestå af blot en forside, eller en forside og en række undersider.

Skrevet af

Læs også

Top