Bootstrapping: Hvordan tackler du en opsigelse?

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med DANA – A-kasse for selvstændige. DANA tilbyder udover kurser og workshops rettet mod selvstændige inklusiv arbejdsløshedsforsikring, fordelsaftaler og anden rådgivning rettet mod selvstændige.

At arbejde i et startup, er som at være i en familie. Sene arbejdstimer, networking-fester og take away pizza bliver en del af dagligdagen med dine kollegaer – din nye familie, men hvad sker der, når der falder en opsigelse? 

Vi kan hurtigt blive enige om, at der er en markant differentiering mellem opsigelser i startup-verdenen og det traditionelle erhvervsliv. For at få et bedre indblik i denne problematik, har vi taget os en snak med Martin Bjergegaard.

Martin har, med en lang baggrund i startup-miljøet, været en del af mange opsigelser af enkelte personer, men også hele teams.

Mennesket skal være med helt fra begyndelsen
Startup-miljøet er i manges øjne præget af høj risiko, hurtig omstilling og fart over feltet. Iværksættertypen løber med 120km i timen og handler hurtigt, når der skal træffes vigtige beslutninger. Derfor falder opsigelser ofte pludseligt og med kort varsel. Det kan på mange måder være første indikator for en usund proces i forbindelse med en opsigelse.

”Du kommer længst ved at spille med åbne kort overfor dit team. På den måde undgår du, at bomben sprænger, når en opsigelse skal falde. Det handler om at skabe gensidig tillid, og det skal plejes akkurat som et parforhold”, siger Martin.

Nu er det slut
Før beslutningen om en opsigelse træffes, spørger Martin altid sig selv: ”Har jeg gjort alt, hvad jeg kan, for at få samarbejdet til at fungere? Har jeg givet nok chancer?” Disse overvejelser er man simpelthen nødt til at gøre sig, før man tager en endelig beslutning,” forklarer Martin.

Når beslutningen er truffet, er det altafgørende, at man som leder går til sagen med en klar holdning, mener Martin Bjergegaard. Man skal hellere tage beslutningen tidligere end senere, og der må ikke være nogen tvivl, om der er tale om en advarsel eller opsigelse. MartinBjergegaard

Det er særdeles vigtigt at have mennesket med i hele processen – både før, under og efter opsigelsen.

”Kendetegnet for startup-miljøet, hvor kollegaer bliver til ens nye familie, er, at der selvfølgelig er en hårfin balance mellem det private og professionelle liv. Derfor må man ikke lægge skjul på, at følelser kan komme i spil, og det kræver tid at bearbejde dem”, forklarer Martin.

Rent praktisk foreslår han at tage samtalen om opsigelsen uden for firmaets rammer.

”Kom ud at gå en tur, og mærk at livet fortsætter udenfor den boble, man kommer til at leve i som en del af et startup-team”.

…men der er også nye veje
I startup-miljøet har alle bekendtskaber, kollegaer og venner på kryds og tværs. Netop derfor har Martin et klart budskab om, at processen efter en opsigelse også i høj grad skal bearbejdes. Når man som eneste mand i et startup-team bliver opsagt, kan man lynhurtigt sidde tilbage med tanken ”er der noget galt med mig?”.

”Når en dør lukkes, åbnes en utal at nye døre. Disse døre skal du som leder hjælpe med at spotte. I vores miljø er det utrolig vigtigt at holde fast i de bånd, som teamet sammen har opbygget”, forklarer Martin Bjergegaard og tilføjer:

”Det personlige aspekt fylder langt mere i startup-miljøet i forhold til andre brancher, og det kommer især til udtryk, når en opsigelse kommer på tegnebrættet”.

Skrevet af

Læs også

Top