Nordiske startupvenner på NASDAQ i NY

NASDAQ nordicmade

Sidste år var den finske startup-konference SLUSH på NASDAQ i New York og ringe med klokken. I år fik nordiske venner en idé under et besøg i Founders House i København.

Kun to måneder og utallige mails og skype-samtaler senere, har en gruppe passionerede folk fra det nordiske startupmiljø skabt et græsrodsinitiativ og et fælles hashtag. #NordicMade blev lanceret på NASDAQ i New York i går.

En stor stigning af risikovillig kapital, seriøse virksomheder med globale ambitioner og stærke græsrodsbevægelser er alt sammen noget, der har gjort den danske scene til en af de hurtigst accelerende i Norden.

Hver især er de nordiske startupmiljøer vokset til de sidste par år, og har nu nået en størrelse, hvor der er både plads til og behov for, at vi begynder at arbejde sammen. 

Hovedstæderne i Norden har flest milliard-vurderede virksomheder i forhold til indbyggertal sammenlignet med Silicon Valley og 26 procent af alle europæiske exits i de seneste fem år er kommet fra de nordiske lande. Det har gjort at USA og resten af verden har rettet blikket mod det nordiske startup-miljø.

De workshops og møder der fandt sted i danske Lemonsqueezes lokaler i New York i går, var del af et initiativ taget af Nordisk Råds Innovationsafdeling og elleve af de mest indflydelsesrige nordiske startup-organisationer, for at handle på denne interesse og fremme samarbejde i Norden samt skabe en showcase for det nordiske startup-miljø på USAs østkyst.

 

Ti nordiske startups (to fra hvert land) var udvalgt af initiativtagerne til at deltage. De danske startups der havde fået æren var EasySize med Gulnaz Khnusainova i spidsen og Vaavud repræsenteret af medstifter og CEO, Thomas Helms.  

Skrevet af

Læs også

Top