Arkiver

BusinessDebatNyheder

Er Dinero landet sikkert efter shitstormen?

Dinero har været her, der og alle vegne. Er det, som de siger, det nemmeste regnskabsprogram til fakturering, moms og bogføring? Vi har taget et kig på Dinero, for at undersøge, hvordan det står til efter shitstormen.

Regnskabsprogrammet Billy er den gamle dreng i startup-klassen, som med sine mange år på bagen har fået en stor kundebase. Da Dinero blev lanceret, var det den smarte nye knægt, som talte højt med deres crowdbaserede løsning.

Begge startups tilbyder en digital service, som gør det lettere for selvstændige at lave regnskab. Fortællingen om de to konkurrenter minder til tider mest om et teenage-skænderi eller en omgang politisk mudderkastning. Debatten spredte sig i plenum, der blev diskuteret på livet løs, og kunderne valgte side – Dinero eller Billy.

Opgøret mellem Dinero og Billy
En bombe af kritik sprang, da Martin Thorborg fra Dinero delte denne kommentar på Facebook:

”En af Dinero’s konkurrenter [Billy] holdt foredrag forleden, og vi fik et fint billede tilsendt af en tilhører. Her sammenlignede han [Toke Kruse, CEO i Billy, Red.] sin egen omsætning med vores bruttoresultat. Skidt at have problemer med at læse et regnskab, når nu man lever af at lave dem.”

Både Martin Thorborg og Toke Kruse bidrog til en heftig debat, og feedbacken fra deres følgere var hård og kontant. Debatten tog en drejning og handlede i sidste ende mere om hvem af de to herre, som havde det skarpeste comeback fremfor, hvem der tilbød det bedste produkt.

”Den der frygter andre, falder over sine egne ben… Fedt med konkurrence, bare husk fairplay!”

Sådan lød det fra en ud af de omkring 700 som ”likede” eller kommenterede debatten.

Husk nu det gode humør
Startup-miljøet er en elitesport, hvor kun de mest ambitiøse hører til, men hvordan er spillereglerne, og hvor går grænsen? Konkurrencen internt blandt startups er på mange måder udbytterig, og med til at holde gang i væksten, men i dette tilfælde er der vel nærmere tale om usund konkurrence. Konkurrencen mellem de to rivaler indenfor regnskabsmarkedet, har måske været så skarp, at Dinero så sit snit til at udnytte Billy’s fejltagelse.

Budskabet fra plenum var at teste begge services, og se hvilken der passer til netop din virksomhed. Selvom virksomhederne er konkurrenter, har de hver deres styrker og svagheder.

Kom til at love for meget
Dinero har i løbet af 2015 arbejdet på at udvikle et API, som imødekommer de behov, som webshops har i forhold til bogføring. De lancerede servicen og kort efter, måtte de erkende, at systemet ikke var kraftigt nok til at håndtere de flere end 100 transaktioner i løbet af en dag, som skulle bogføres.

Det var en stor skuffelse for mange startups, som havde set frem til et nemt crowdbaseret system, som kunne integreres i deres webshops.

Martin Thorborg postede en personlig undskyldning, hvor han beklagede, at de var kommet til at love for meget. Dinero stræbte efter at ramme en bredere målgruppe, men måtte se sig nødsaget til at holde fast i deres primære målgruppe.

Dinero sprang ud på dybt vand, fejlede og sagde undskyld. I debatten mellem Dinero og Billy havde begge parter svært ved at sige undskyld, men denne gang stod Dinero ved sin fejl, om at love for meget, og sagde pænt undskyld. De tog ved lære af deres fejltagelse, og har nu valgt ikke at have fokus på webshops.

Fik styr på kerneproduktet
Martin Thorborg forklarer selv, at Dinero’s intelligente crowbaserede system bygger på et statement som hedder: ”Regnskab møder Facebook”. De indsamler data fra forbrugerne, anonymiserer dem, og fortæller en række senarier overfor kunden, som derudfra får nemmere ved at forstå, hvordan et bilag skal bogføres.

“Den største forskel på Dinero og alle de andre er, at vi er pionerer på det crowdbaserede regnskabsprogram. Forenklet betyder det, at vi aktivt anvender den data, vi får fra brugerne, når de anvender Dinero. Vi analyserer mønstrene på tværs og giver den viden, vi løbende får ind direkte tilbage til brugerne…” siger Martin Thorborg.

Dinero henvender sig primært til freelancere, startups, håndværkere, konsulenter og andre mindre virksomheder. Blandt denne målgruppe vil Dinero i fremtiden opbygge et community, hvor dataindsamling er fællesnævneren.

“Vores mål er en helt ny form for social regnskabsføring, hvor brugerne kan høste større og større værdi af den data, de selv bidrager med til det ‘community’, Dinero kan beskrives som”, forklarer Martin Thorborg.

På nuværende tidspunk arbejder Dinero på et tiltag, der gør det muligt for den enkelte bruger at videregive data om dårlige betalere. Ved at samle brugernes informationer om dette, vil Dinero i fremtiden også kunne advare mod de kunder, som ikke betaler deres regninger.

1 kommentar

  • e-moms er stedet hvor iværksættere og mindre virksomheder, i et brugervenligt og simpelt design, får styr på momsen, posteringer, kasse, konti, kunder, faktura, lager m.m. Herunder kan du se et par af de mest vigtige fordele ved at bruge e-moms som dit regnskabsprogram.

Skriv et svar