Fashion + Big Data = EasySize

EasySize_gulnaz

Startuppet EasySize bruger ‘Big Data’ til at lære din krop og tøjstørrelse bedre at kende, end du selv gør. Det gør de ved at grave sig igennem online forhandler-databaser og hente den data de har om størrelser, pasforme og returneringer.

EasySize lover at mindske returneringer med 35%, øge salg med 42% og give en bedre shoppingoplevelse.

Efter næsten et år med udvikling og forskning lancerede EasySize i oktober 2014 og har siden da fået fået godt fat i webbutikkerne og den online modebranche. De har også igangsat aktiviteter på store europæiske e-handels-markeder som Storbritannien og Tyskland.

Løser et milliardproblem
Så hvilke e-handelsproblemer løser EasySize helt præcist? De fleste mennesker har bestilt tøj online, der viser sig ikke at passe i størrelse. Det er fordi, størrelser varierer fra mærke til mærke og fra butik til butik, afhængigt af om tøjet er europæisk, amerikansk eller designet efter et helt tredje lands størrelses-standard.

På individniveau betyder det stort besvær for kunden, men for butikkerne koster det millioner. Webshops verden over bruger mange unødvendige ressourcer på returneringsordninger og transport, som i virkeligheden kunne reduceres, hvis kunden oprindeligt købte tøj som passer.

Faktisk blev 80-90% af returneret tøj fra europæisk webbutikker returneret på grund af forkert størrelse. De årlige udgifter til håndtering af returvarer i europæiske webbutikker løber op i 8,4 milliarder euro.

“EasySize har løst pasform & størrelsesproblemet i online mode ved at hjælpe webbutikkerne med at læse deres egne data. Dataene indeholder virkelig vigtige informationer for butikkerne, og med EasySize-algoritmen, kan dataen bruges til at bestemme shopping-mønstre på tværs af hundredetusindvis af online handlende rundt om i verden uden at genere dem, mens de handler. På bare 10 måneder siden lanceringen har vi allerede indsamlet næsten 500.000 unikke brugere i vores database og mere end 500 mærker,” siger Gulnaz Khusainova den administrerende direktør og grundlægger af EasySize.

Khusainova har været med i virksomheden fra starten og har taget den fra en idé på en cafe overfor en lingeri butik i Moskva, igennem accelerator-programmet Startupbootcamp Mobile i København og har nu forvandlet det til et mode-startup med et færdigt produkt klar til skalering. Foruden EasySize, har Gulnaz grundlagt 2 startups og arbejdet inden for marketing og IT.

Skrevet af

Læs også

Top