Arkiver

BusinessNyhederPlatformUngt Tech

Ny lektiehjælpstjeneste vil være markedets foretrukne

De eksisterende lektiehjælpstjenester på nettet er for dyre, mener tre studerende bag en ny lektiehjælpsplatform for gymnasieelever, der lanceres 1. oktober. Deres ambition er at blive den foretrukne lektiehjælpstjeneste i Danmark.

Nicolaj Rytter, Thomas Wegeberg og Frederik Moser er teamet bag Studybuddy – en ny lektiehjælpstjeneste for gymnasielever, der skal gøre det nemt, hurtigt og billigt for brugere at give og modtage lektiehjælp.

Som studerende havde de selv oplevet, at den tilgængelige lektiehjælp på nettet var både alt for dyr og uoverskuelig at navigere rundt i. De valgte derfor at gå sammen om at skabe et alternativ, der var skåret helt ind til benet, så det kunne blive så nemt og billigt som muligt at finde den rette lektiehjælp.

I starten af september lancerede drengene en betaversion af platformen. Efter bare to dage havde de modtaget over 100 tilmeldinger, tællende både undervisere og lektiehjælpssøgende. Den endelige version af Studybuddy går i luften d. 1. oktober, hvor teamet satser på at have nået en base på 500 profiler.

Læs også: Edtech-bestyrelsesmedlem: Berlinmuren i højere uddannelse ER faldet

Intern konkurrence skal holde priserne nede
Platformen fungerer på den måde, at du som underviser selv fastsætter din timeløn, hvornår du er til rådighed, og hvor undervisningen skal finde sted. Oprettelsen af profilen er gratis, og kræver blot, at du har bestået de fag, du ønsker at undervise i med minimum karakteren 7.

Som elev er det ligeledes gratis at oprette en profil. Herefter søger man blot på fag, niveau og hvor i landet, man ønsker at modtage undervisningen, og så er det bare at vælge den underviser, der passer bedst til sine behov.

For at sikre et højt niveau blandt underviserne tilbyder Studybuddy et ‘rating system’, hvor eleverne efter endt undervisning har mulighed for at gå ind og rate deres undervisere. Denne rating vil blive synlig for alle på platformen.

I forhold til at garantere at lektiehjælpen bliver billig, forklarer Nicolaj Rytter:

”Når underviserne selv fastsætter deres pris, tror vi på, at der vil blive skabt en internt konkurrence, der vil udjævne priserne på et lavt niveau”.

Samme system kan blandt ande ses hos større virksomheder som eksempelvis Gomore.

Læs også: Fremtiden for #edtech i Danmark er skudt i gang

”I første omgang handler det ikke om at tjene penge”
På nuværende tidspunkt er Thomas Wegeberg og Frederik Moser stadig i gang med deres bachelor, mens Nicolaj Rytter netop har færdiggjort sin bachelor i Markeds- og ledelsesantropologi på Syddansk Universitet og nu vil tage et sabbatår for at arbejde fuldtid med Studybuddy.

Drengene har skudt 45.000 ind i projektet og sigter efter at ramme breakeven til nytår.

Til spørgsmålet om, hvordan de tjener penge på projektet, forklarer Nicolaj, at de i første omgang ikke gør det for at tjene penge. Derfor udgøres deres løn indtil videre kun af et servicegebyr på 9 % pr. undervisningstime.

”Dette gør vi, både fordi vi ikke ønsker, at vores undervisere skal betale for en profil, hvis ikke de selv får noget igen, og fordi eleverne ikke skal betale for flere timer, end de har brug for,” forklarer Nicolaj Rytter. Han suppleres af Frederik Moser:

”Vi har lagt utrolig mange kræfter, tid og penge i dette projekt, hvorfor vi selvfølgelig også gerne vil have et afkast på et tidspunkt. Men vores førsteprioritet lige nu er at få skabt en driftssikker platform og at få så mange brugere ind på sitet som muligt, til gavn for både undervisere og elever”.

Læs også: Den dag DXTR lagde sit produkt i et barns hånd

Fremtidsudsigter
Hvis platformen viser sig, at blive en succes har drengene en række tiltag, som de gerne vil koble til platformen. Blandt andet at udvide undervisningsspektreret så også folkeskoleelever og universitetsstuderende kan drage nytte at platformen.

”Vi har allerede en lang række fremtidige tiltag, som vil blive koblet på platformen, såfremt der er et marked for vores koncept. I første omgang vil vi udvide til både folkeskole og videregående uddannelser, men på nuværende tidspunkt starter vi med gymnasieniveauet for at sikre, at vi kan give den bedst mulige service og på den måde tilfredsstille vores kunder,” fortæller Nikolaj Rytter og tilføjer:

”Vi ønsker ikke at starte ud med at tage munden for fuld, men hvis vi kigger nogle år frem, har vi da selvfølgelig et mål om også at krydse landets grænser og komme til udlandet”.

Men indtil videre er fokus på at få så mange undervisere og elever signet op som muligt.

Skriv et svar