Anmeldelse: Løvens Hule er ikke for pivskidere!

Grundlægger af Trendsonline.dk Daniel G. F. Laursen er kendt i startup-miljøet for sine skarpe meninger om alt, der rør sig i startup-danmark. Han har kastet sig over DRs forsøg på at bringe iværksætteriet ind i stuerne, Løvens Hule. Her får du hans mening råt for usødet.

Endelig fik Løvens hule premiere, og som resten af iværksætter-Danmark har jeg personligt set frem til premieren. britiske Dragons Den og amerikanske Shark Tank er inspirationen og tirsdag aften i sidste uge åbnede DR dørene for Løvens Hule, en programrække på i alt otte programmer.

Løvens hule er DR’s program, hvor iværksættere får lov til at præsentere deres projekt og ide til nogle af landets mest succesrige iværksættere kaldet ‘løver’. I første sæson er løverne Ilse Jakobsen, Jesper Buch, Christian Stadil, Tommy Ahlers og Birgitte Aaby. Håbefulde iværksættere går ned af trappen og præsenterer deres forretningskoncept på to minutter.

Efter præsentation afslutter de med en værdiansættelse af virksomheder ved at fortælle løverne, hvor stor kapitaltilførsel de søger, og hvor meget denne kapital kan give investorer i ejerandele. Herefter er det op til løverne, at blive enige med sig selv og de andre løver, om det er en profitabel idé at investerer i. En lille krølle på halen er, at der kun kan opnås investering, hvis løverne bliver enige om det fulde beløb, der efterspørges.

Læs også: Investorer til ‘Løvens Hule’ afsløret

Iværksætteri er temaet, og når jeg ser programmet starte, føler jeg, at jeg endnu en lørdag, efter familien er gået i seng, er hoppet ind på Youtube og sidder og ser det legandariske ‘Shark Tank’. Det er næsten samme intro. Der mangler kun at Jesper Buch eller Tommy Ahlers, kommer ned af trappen på et privatfly.

Ellers er det samme fordeling af mænd og kvinder og samme koncept. Hvis det havde været kopimestrene fra Tyskland Samwer brødrene, der havde stået bag programmet, kunne de ikke have gjort det meget bedre.

Mere community mindre primetime, tak!
Det er programmets sidste case med vaskeri-drengene sammen med is-pigerne, der får mest taletid. Som seer er jeg forundret over, hvorfor vi ikke starter ud med lidt flere pitches, det er virkelig der, hvor man lærer noget som iværksætter.

Nååh… nej det glemte jeg. Det er ‘primetime television’, og her er læring ikke i højsædet, men derimod suspension og drama. Men helt ærligt! Der bliver brugt langt over halvdelen af tiden på intro/outro og de to historier. Hvorfor kan jeg i det mindste ikke se alle dem, der fejler på Youtube eller DR.dk. Hvorfor bliver der ikke bygget et helt “community” op omkring dette koncept, som kan give læring til andre håbefulde, – jeg forstår det ikke, og måske skulle man have kigget lidt ud af DRs organisation, da programudviklingen fandt sted.

En lektion i købmandskab
Nå, men som programmet vil jeg også skære fedtet fra og gå til sagens kerne og den sidste case med Karim Ben M’Barek og Jannick Christensen fra vaskeri-konceptet Washa. Man føler næsten at drengene fra Washa er bagbundet, mens der står en investor bag ved dem og ånder dem tungt i nakken. Rampelyset er på dem, og det bliver brugt på bedste vis af de tre investorer.

Karim starter ud med at sige de søger 1,5 millioner kroner i investering for 10% af virksomheden. Det er Løven Jesper Buch, der åbner snakken med dem, og som han siger, så kender han dem fra Autobutler, en af hans tidligere virksomheder.Lidt dialog frem og tilbage og det er kun hanløverne, der er tilbage. Alle er “enige” om, at valuation er for høj, og Jesper strikker en deal sammen til sine to “buddies”. Dog er værdiansættelse af deres virksomhed gået fra 15 millioner til en tredjedel.

Det er sgu godt købmandskab af investorerne! Ja, ja jeg ved godt, hvad drengene fra Washa vil sige, erfaring er meget mere værd end penge. Det kan jeg også give dem ret i, men at skære en tredjedel af jeres værdiansættelse er sgu ikke en god deal!

Læs også: Løve-pitch gav pote for Washa

Startup-stiftere manglede is i maven
Her manglede lidt mere erfaring og lidt mindre fandyrkelse. Hvis de havde haft lidt is i maven, var de helt sikkert landet på en værdiansættelse, der var tættere på det, de kom med. -Lidt flere tal der kunne forklare casen, lidt flere tal fra deres strategiske samarbejdspartner Berendsen ville have bakket det hele bedre op.

Et nøgleord som Buch kommer med er “Svinebud”, det betyder, at det er en absolut fordelagtig deal, der kan forhandles, punktum. Og undertegnede er sikker på, at det bare havde fået smilet til at brede sig på Jesper Buchs mund, hvis de havde – undskyld sproget – haft nogle nosser og kommet med et modbud, der var bakket op af nogle af de tal, de garanteret har gemt i excel-ark hjemme i lejligheden.

Kommentarerne afslutningsvis fra Birgitte Aaby og Tommy Ahlers viser også, at det er en rigtig god deal for investorerne, der med tydelig begejstring kommenterer, at der er massevis af kunder bare blandt deres virksomheder, og det er fedt, de gik med til det. Jeg er sikker på, at Washa bliver en stor succes, casen har rigtig mange ting, som de tre investorer hver især kan bidrage med. Jesper Buchs kendskab til B2C og udbredelse i flere lande, Tommy Ahlers med fokus i B2B og Christian Stadils sans for det unikke og kant.

Det bliver interessant, at se hvordan løverne agerer i deres hule næste gang, for et er sikkert – det første afsnit viste, at det er dem, der er rovdyret og iværksætterne, der er byttet.

Du kan se hele første afsnit af DR-programmet Løvens Hule her

Skrevet af

Læs også

Top