Plandays 30dages udfordring: Sælg, sælg, sælg!

TOP BILLEDE - Første salg i hus!

Velkommen til andet kapitel i beretningen om danske Planday og deres vej til etablering i USA – et sandt ekspansionseventyr, som styres med hård hånd af danskejede Lemonsqueeze, hvis speciale er at hjælpe europæiske virksomheder med at finde fodfæste og skalere deres forretning på det amerikanske marked.

I sidste uge handlede det for Planday om at få styr på basisfundamentet, og virksomheden gennemgik derfor en onboardingproces, der gjorde teamet klar til at starte på det, som virkelig betyder noget for en virksomhed i ekspansion: SALG!

Senior salgsleder træder til
For at sikre at der ikke var nogen forhindringer eller produktspørgsmål, som stod ubesvaret hen, var Thomas Nielsen, som er Senior Sales Executive på Plandays hovedkontor i København, fløjet til New York for at hjælpe teamet godt fra start.

For mange af de virksomheder som Lemonsqueeze hjælper, handler det i opstartsfasen om at få de første 4 kunder i hus. Dermed valideres formodningen om, at der er et marked for firmaets produkt – og at salgsstrategien er sat rigtigt. 4 nye kunder er derfor også målet for Plandays nyansatte salgsteam i September – og det var med det helt klare mål for øje, at alle sælgere stod klar, da startskuddet lød mandag morgen på Lemonsqueeze’s kontor i Brooklyn.

 

Der er stilhed før stormen, men her hyler og brøler teamet, når der er et salg i hus

Der er stilhed før stormen, men her hyler og brøler teamet, når der er et salg i hus

Koldt kanvas på menuen
Det er ikke bare hårdt arbejde at bygge en ny kundeportfølje op – Det er benhårdt! -og det kræver både retning og hjerte. Med et Salesforcesystem, som blot venter på at blive fyldt op med nye leads og opportunities, står menuen i denne uge på koldt kanvas – der er kun en vej, og det er fremad!

Der er mange nej’er på vejen til det første ja, men heldigvis er salg ofte som at fiske: Desto flere gange du smider snøren ud, desto større er din chance for at fange noget!

Salgsteamet koger

Salgsteamet koger

I’ve closed it!
Et højrøstet “I’ve closed it!!” lyder igennem Lemonsqueeze’s højloftede kontorbygning.

Få sekunder senere ser man Plandayers, der springer i armene på Lemonsqueeze-drengene, og smidder high-fives hele vejen rundt til alle på kontoret. Nu skal der gøres klar til næste fase, som er onboarding af den nye kunde. Lige så vigtigt som det er at lukke det første salg,  er det at sikre, at kunden kommer igang med at bruge systemet og er tilfredse fra første fløjt.

Blot få timer senere kommer der et nyt brøl – et “HELL YEAH!!” runger igennem kontoret og alle vender sig for at se hvad der er sket.

Teamet jubler og kan nu fejre, at de har nået halvdelen af deres fastsatte mål – og at der stadig er 15 dage tilbage i måneden. Med andre ord er den første ‘milestone’ pludselig inden for rækkevidde.

Følg med i næste uge, hvor vi går lidt tættere på hvad der fungerede for sælgerne – og hvad der kunne have være gjort anderledes – i kampen om det store amerikanske marked og de mange kunder.

kunde nummer 2 er i hus - Fabbrica får en gennemgang af systemet

kunde nummer 2 er i hus – Fabbrica får en gennemgang af systemet

Læs også

Top