First mover vs. second mover

firstmover

Bragt første gang 2. oktober 2012

Som startup kan du sidde med en banebrydende idé, som aldrig er set lignende. Eller du kan have en vild forbedring til et eksisterende koncept. Om du er først ude, eller om du bliver en konkurrerende efterfølger, så vil der være ulemper og fordele ved begge dele.

Når du som startup sidder med en idé, kan du enten være first mover eller second mover. Er du first mover, står du og har et bud på et helt nyt koncept, service eller branche. Er du second mover, træder du ind på et eksisterende marked, hvor der tit er et lignende produkt, eller en forretningsmodel du kan følge.

Hvis du er den første til at træde ind på et marked, kan du få first mover-fordelen. Det vil sige, at du som eneste spiller på banen kan opnå en nærmest monopolagtig status og få adgang til nogle ressourcer, som efterfølgere kan få svært ved at matche.

Men hvis du hen ad vejen mister overblikket og ikke udnytter din position, kan en efterfølger overtage større markedsandele ved at følge i dine fodspor og bygge videre på dine ideer til egen fordel, selvom de kom senere ind på markedet.

Gør det bedre end de andre
Der er forskellige holdninger til, hvor den største fordel ligger for en startup. Stefan Bech, CEO hos wantr.com, mener ikke, der findes et endegyldigt svar på, om det er bedst at være first mover eller second mover.

Som second mover har du den fordel, at du kan trække på erfaringer fra de firmaer, som allerede er på markedet, og forbedre deres strategi. Stefan Bech og hans partnere i wantr.com så et behov, de lignende firmaer endnu ikke havde udnyttet.

”Som forbrugere opdager vi i stigende grad produkter og services gennem hinanden på for eksempel Facebook og Spotify. Det er den udvikling, wantr.com udspringer af, og som vi nu er med til at accelerere,” siger han.

Firmaer skal have vokseværk
Steffen W. Frølund, CEO hos bownty.dk, er enig i, at man ikke kan trække en lige linje mellem first mover og second mover og kåre en vinder. For ham handler det om vækst. Her kan en second mover udkonkurrere de eksisterende firmaer, fordi markedet er etableret, og kræfterne kan bruges på at skalere.

”Det er ligegyldigt, om du er first mover eller second mover. Det handler om den, som er hurtigst til at skalere op og dække det marked, som produktet er tiltænkt,” siger Steffen W. Frølund til TrendsOnline.dk.

Ideen bag bownty.dk udsprang af de mange deal-sider, som Groupon og Downtown, der begyndte at spire ude i cyberspace.

”Jeg tænkte, at en Momondo for daily deals, ville blive en nødvendighed. Jeg kender det fra andre brancher. Sider, der samler en masse indhold og gør det let for forbrugerne, er altid til stede med succes,” siger Steffen W. Frølund.

Tæt på forbrugerne
Som helt ny skal der store summer tid og penge til for at sikre sig, at der er et marked til en helt nyskabende idé. Der har en second mover en fordel, nemlig at markedet er blevet testet. Men det er heller ikke helt uden udfordringer at træde ind på et eksisterende marked og overleve.

“Vores strategi, da vi startede, var, at vi konstant skulle have fokus på at være på forbrugerens side og gøre livet så let for dem som muligt,” fortæller Steffen W. Frølund. Han mener, det er en af grundene til, at bownty.dk er vokset støt fra start.

“Vi overlever, fordi vi er tætte på forbrugerne, tjener gode penge, og vi vokser med 30% måned efter måned,” siger han.

Skab nye behov
Stefan Bech bevægede sig ind på et allerede godt fyldt marked, da han gjorde tanke til handling med wantr.com. Men ved at kombinere den sociale og visuelle oplevelse med praktiske funktioner for handel indbyrdes, skabte han et nyt behov hos brugerne, der før måtte flere steder hen.

“Vi gik faktisk ind og skabte en helt ny adfærd, hvilket er noget af det mest udfordrende, man kan gøre. Men samtidig er det en ret magisk oplevelse, når man kan begynde at se, at det fungerer,” siger han.

Han råder second movers til at tænke i nicher og skille sig ud på for eksempel distribution eller udførelse af en service, hvor en first mover skal koncentrere sig om kundekontakt, vækst og markedsandele først.

Tag ved lære af de første
Toke Kruse er partner og kreativ direktør i firmaet Billys Billing. Billys Billing er et brugervenligt regnskabsprogram, som opstod fordi Toke Kruse som iværksætter uden en revisor eller bogholder manglede en let måde at holde styr på sit regnskab.

”Jeg er klart fortaler for at være second mover. Som startup er det alt for dyrt at være first mover, og hvis du venter, kommer du hurtigere ind på markedet og skal ikke først skabe et. Du sparer både ressourcer, viden og tid,” siger han om problemstillingen om at være first mover eller second mover.

Som second mover kan ens virksomhed lære af de andres fejl. Det har Toke Kruse også udnyttet, da Billys Billing skulle lanceres.

”Det er billigere at udvikle produktet, når den grundlæggende teknologi er opfundet. Desuden er det lettere at blive hørt blandt potentielle kunder, når behovet for en videreudvikling af for eksempel regnskabsprogrammer begynder at vise sig,” forklarer han.

De hemmelige opskrifter
I Toke Kruses bog ”Grandma’s secret recipe – how to make any online company unique and priceless,” giver han det råd, at hvis man står med en banebrydende idé, skal man sørge for at have kæmpe ressourcer af tid, penge og viden for at udvikle og teste den. Ellers skal man simpelthen gemme sin idé og blive en second mover.

”Fokuser din forretning, og kend dit marked rigtig godt. Du skal have et indgående kendskab til dine kunder og deres behov. Og du skal hurtigt kunne omstille din virksomhed, hvis planen ikke holder, så du har mulighed for at bryde igennem igen, ” er hans råd, hvis en startup ikke kan vente, men bliver first mover.

Venter startup’en og gemmer ideen, til andre har skabt markedet for dem, har Toke Kruse også et godt råd.

”Kig dine konkurrenter over skulderne, men husk også at være dig selv. Hvis du kigger dem for meget efter i kortene, ender du med et produkt som deres. Kundernes stemmer skal du heller ikke glemme, men sørg for også at lytte til din egen,” fortæller han.

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med Toke Kruse der står bag Billy’s Billing, Danmarks letteste regnskabsprogram, (du prøve i 30 dage helt gratis) og en række bøger. Grandma’s Secret Receipe er den nyeste og er en hurtig guide til, hvordan du gør din online forretning til en succes.

Skrevet af

Top