Luxplus.dk udfordrer Matas koncernen

LUXPLUS

Ambitionsniveauet har fra start været højt hos Luxplus. Siden etableringen i 2014 har online-medlemsklubben Luxplus fået over 30.000 medlemmer fordelt i Danmark og Sverige, hvorfor Matas følger den nye konkurrent tæt.

Luxplus er en medlemsklub, der skaffer medlemmerne fordelagtige priser på: Beauty, parfume, hårprodukter m.m. Priserne er nær engrospriser, der ofte er 50-80% billigere end konkurrenterne. Siden lanceringen i marts 2014, er det gået stærkt for online-medlemsklubben. I dag har Luxplus bevæget sig op på 30.000 aktive medlemmer i Danmark og Sverige, hvor 80 procent er kvinder.

Martin Schultz Andersen og medstifter Peter Sønderby-Wagner, har b.la. stået bag datingportalen dating.dk og en række andre virksomheder i internetkoncernen Freeway, som de fortsat er medejer af. Ambitionen er, at vende op og ned på markedet for skønheds- og plejeprodukter, lige nu er Matas dem, Luxplus er størst rebel overfor, siger Martin Schultz Andersen til Børsen.

Beauty på abonnement

Indtjeningen får Luxplus fra medlemsabonnementerne, som ligger på 89 kroner om måneden. Den største udfordring for Luxplus og klubbens ambitiøse vækstplaner er likviditet, fordi det er omkostningstungt at have et bredt udvalg af varer på lager. Derfor kan det blive aktuelt for iværksætterduoen at indgå partnerskaber, skriver Børsen.

”Vi har en erfaring der gør, at det faktisk er gået overraskende godt. Vi har ikke mødt den store mur, kun nogle små bump på vejen, som vi let har bevæget os henover. Det største irritationsmoment er holdningen blandt danske distributører, der stiller krav til at vores priser skal holdes kunstigt oppe. Konkurrencen er benhård og vi ønsker at servicere kunderne med kvalitetsprodukter til lave priser.” fortæller Peter Sønderby-Wagner.

Luxplus vil ikke afsløre årets omsætning, men bundlinjen lander på mellem 5 og 7 millioner kroner og næste år forventes en trecifret millionomsætning. Den øgede konkurrence fra Luxplus, som er tæt på at åbne Tyskland og Sverige, vækker udadtil ikke den store frygt hos den børsnoterede butikskæde Matas.

“Vi holder et skarpt øje med sitet, ligesom vi gør med vores øvrige konkurrenter, skriver informationschef i Matas, Henrik Engberg Johannsen, i en mail til Børsen, hvori han understreger, at pris kun er én faktor, når der skal sælges.

Skrevet af

Top