Arkiver

BusinessNyhederPlatformSustainable Tech

Trunkbird klar til at indtage det tyske marked

Den deleøkonomiske platform for transportopgaver, Trunkbird, flyttede i april til Berlin for at tage første skridt i retningen mod at udvide til det internationale marked. Efter 6 måneders hårdt arbejde er de nu klar til lancere i Tyskland. Vi har talt med medstifter Rune Hugo om udfordringerne ved at oversætte sin virksomhed til et nyt marked. 

Der er sket meget siden vi sidst talte med Trunkbird. Dengang havde de lige fået stor en investering, og var røget ind i en navnekonflikt med det Norske postvæsen. Nu har de skiftet navn til Trunkbird og er rykket til Berlin for at udbrede deres service til det tyske marked – første skridt i retningen af at udvide til resten af verden.

Når platformen crasher
Begivenheden der fik teamet til at kigge mod Berlin var et indslag i DR Nyheder. I forbindelse med mediernes store hype omkring deleøkonomi havde DR Nyheder hørt om Trunkbird og ville bruge dem som case til et indslag i 21 Nyhederne.

Det var god reklame. Så god at platformen crashede efter de første mange nysgerrige tv-seere havde klikket ind på siden. Derefter kunne den ikke åbnes resten af aftenen.

”Det var forfærdeligt. Nu fik vi den her fede eksponering, men ingen kunne åbne vores site. Der indså vi, at det system vi havde fået bygget op ikke var det rigtige for os. Vi leverer IT-service og burde derfor også være en IT-virksomhed,” forklarer medstifter i Trunkbird Rune Hugo.

På det tidspunkt havde Trunkbird outsourcet deres setup til en anden virksomhed, hvilket betød at de ikke på samme måde kunne kontrollere og håndtere begivenheder som denne.

”Så vi snakkede om det og besluttede os for at tage styringen – bygge et helt nyt system og ansætte vores eget hold, så vi havde hundrede procent kontrol over vores processer,” fortæller Rune Hugo.

Det var her teamet begyndte at kigge mod Berlin.

”Danmark har masser af talent, men de er for dyre”
Teamet ledte først efter udviklere i Danmark, men havde ikke særlig mange penge, og blev derfor nødt til at finde på en nødløsning.

”Vi forsøgte først at tale med nogle forskellige udviklere i Danmark. Der var masser af talent, men de var simpelthen for dyre,” fortæller Rune Hugo.

De begyndte derfor at overveje Berlin. Her kunne de finde billigere udviklere og leveomkostningerne ville desuden blive halveret i forhold til Danmark.

”Vi tænkte why not. Lad os finde nogle udviklere i Berlin. Og så endte vi med at rykke herned alle sammen, så vi kunne få en bedre føling med markedet og vores nye team,” fortæller Rune Hugo, der i dag kun ser fordele ved at befinde sig fysisk på det marked, man er ved at rykke ind på.

I april valgte hele teamet derfor at skifte København ud med Berlin, og de er nu, efter 6 hårde måneder med udvikling, testning og finpusning, klar til at lancere på det tyske marked.

At oversætte sin ide til et andet sprog
At lancere på et nyt marked er dog ikke nogen let proces. Rune Hugo forklarer at de blandt andet har måttet tage højde for mange ting, som ikke var nødvendige på det danske marked.

”Der er mange små forskelle, vi har været nødt til at tage højde for. Blandt andet forsikringsspørgsmålet. I Danmark har vi enormt meget social kapital – vi stoler på hinanden. Det gør man også i Tyskland, men her har man bare en større skepsis. Forsikringsspørgsmålet er derfor et stort issue hernede, hvor det i Danmark mere blev betragtet som en ekstra gode ved servicen,” fortæller Rune Hugo.

En anden udfordring har været tyskernes forhold til privatliv.

”I forhold til privatliv så er tyskerne mere følsomme med at dele deres personlige oplysninger. Mange bruger eksempelvis pseudonymer på facebook og har et slørret profilbillede, der ikke viser dem selv. Det er et problem, hvis de logger ind på vores service med Facebook, hvilket er den måde vi plejer at legitimere brugerne på i Danmark,” forklarer Rune Hugo og tilføjer:

”Det er sådan nogle ting vi skal til at finde ud af, hvordan vi håndterer nu”.

Er Tyskland klar?
Selv om det kan lyde svært at overføre et produkt, der i høj grad hviler på en særlig tillids-præmis, som det måske kan være svært at finde i andre lande der er større end Danmark, så er Rune Hugo og teamet bag Trunkbird meget optimistiske.

”Vi er sikre på at det her er et projekt, der kan fungere globalt. Der er jo masser af mennesker over hele verden, der tager fra a til b, som har plads i bilen, og derfor sagtens kan fragte ting for andre. Konceptet er jo super enkelt. Man er bare nødt til at gå til det her med ukuelig optimisme. Så skal det nok blive en stor succes,” fortæller Rune Hugo og tilføjer:

”Det er klart at der er en masse professionelle derude som vi nok ikke kan konkurrere med, men jeg tror vi rammer ind i et hul i fragtmarkedet. Der vil altid være ting, som det er for dyrt og besværligt for de etablerede fragtvirksomheder at beskæftige sig med, ” siger Rune Hugo.

“Det helt store spørgsmål er blot: løber vi tør for penge eller er timingen korrekt. Er Tyskland klar i forhold til alle de elementer der følger med produktet”.

2 kommentarer

  • Cadeau til jer for at tage plykkerne op og komme afsted. Jeg var slet ikke klar over over tyskernes ømhed i forhold til privatlivet – mon ikke at det bløder op i løbet af de kommende år… Mon ikke der er en mulighed for at lave en kickstarter på det – hvis i nu skulle løbe tør for penge?

    • Hej Patrick,
      Tak for din besked og tak for cadeau.
      Mine ydmyge besyv: Jeg ved det ikke helt? Det er et godt spørgsmål. Personligt synes Facebook alias’ og lignende også at være overfladisk beskyttelse for privatlivet, da de fleste personer er koblet op på en mail, som gør at man nemt kan identificere dem i andre sammenhænge, eller forbinde dem med en anden mail. Forudsat man har simple stalker-skills. [insert creepy-smiley-emoij]) Eller fx er folks samlede netværk af venner på Facebook en meget mere unik “identifyer” end et navn…
      Jeg ved simplethen ikke nok om Tyskland til at kunne svare kvalificeret på, hvorfor man har den ømhed? Men jeg har nogen gange tænkt på om det var efterveer fra den Kolde Krig/Øst Berlin og den systematiske overvågning som fandt sted? Men det er måske en naiv og smådum hypotese? – Og en høj tanke mere end noget andet. Men hvis man dykker lidt ned i emnet, så er Tyskland meget bevidst omkring overvågning og mange samt regeringen har en sund skepsis. Mens vi Danmark tager lidt mere løst på det. Danmark er et overvågningsland, men vi stoler nok helt grundlæggende på at det er til for at hjælpe os aka. Big Mama.
      Jeg kører ud af en tangent her… 🙂

      Anyway, jo, det tror jeg rent faktisk at man kan. Altså lave en kickstarter. Det handler jo om at masse mennesker benytter systemet for at det får en værdi (og give brugere en ejerandel er en enorm spændende tanke!) Jeg er også meget bevidst om, at vores initiativ er noget som tager tid, både for os for at skræddersy det til brugere, men simpelthen også for at få folk til at bruge det. Det sker ikke over night, men det er mere en gradvis udvikling. Summa summarum det er os for øje.

Skriv et svar