Nej til investering, ja til bootstrapping!

Jeppe Liisberg_myphoner

Det er nu et halvt år siden, at Jeppe Liisberg, valgte at satse 100 % på sin virksomhed myphoner. Han er undervejs blevet kontaktet af potentielle investorer, men har hidtil takket nej. Hvorfor har Jeppe valgt at gå bootstrapping vejen?

Jeppe Liisberg, der har stiftet myphoner i 2014, har valgt at satse 100 % på sin forretning. Myphoner er stadig spæd, men oplever en fornuftig vækst.

Myphoner er blevet til et omfattende værktøj, som er tiltænkt business to business markedet. Kort fortalt bruges det til at skabe overblik over salgsleads og såkaldte “cold call”-lister. Alt sammen for at skabe et velfungerende workflow for telefonsælgere centreret om sælgernes hverdag. Værktøjet skaber intelligente opkaldslister, som gør det muligt for flere sælgere at arbejde i den samme liste samtidig, og listen kan løbende opdateres med leads.

I dag tilbyder myphoner både et betalt- og et gratisprodukt. myphoner har i dag omkring 200 brugere, der betaler for produktet, og en del, der benytter det gratis produkt. Med det gratis produkt kan man kun være en sælger, der benytter det, og man får ikke rapporter tilsendt. Med det betalte produkt kan teams benytte systemet, og man får statistik over sælgernes aktivitetsrapporter.

Som betalende bruger kan man få et overblik over hver sælgers aktiviteter, og man kan være flere, der ringer til kunder uden at ringe til de samme.

Om myphoner siger Jeppe Liisberg, at man som sælger hurtigere finder de leads, der er værd at bruge tiden på.

”Du har en liste af leads, og blandt dem, er der nogen, der ikke er interessante, og det gælder om så hurtigt som muligt at finde dem, der er værd at bruge tid på.”

Læs også: Danske myphoner er softwaresystemet til cold calling sælgeren

”Det var mest fornuftigt at sige nej til investeringer”
Undervejs er Jeppe blevet kontaktet af investorer, som han hidtil har valgt at takke nej til, også selvom virksomheden stadig er i en spæd fase.

Om at fravælge investorer op til nu fortæller Jeppe, at der er to årsager til hans valg. Dels skal forklaringen findes i, at Jeppe er et sted i livet, hvor det giver mest mening at gå bootstrapping-vejen. Jeppe fortæller, at han med en kone og små børn foretrækker at kunne styre arbejdspresset selv.

”Jeg er et sted i mit liv, hvor det er godt ikke at have for meget. Nu har jeg små børn og er flyttet ud af byen. På den måde har det været fornuftigt for mig ikke at lægge for meget pres på mit arbejdsliv. Jeg veksler mellem min startup og arbejde som freelancer, hvor jeg bedre kan styre arbejdspresset. ”

Dels, har Jeppe sagt nej tak til investorer, da det giver ham mere tid til effektiv produktudvikling samt, at han kan tilbyde den ”rigtige” pris til det rette segment.

”Mit produkt konkurrerer i høj grad på prisen. Dem, som står med en stor investering i ryggen, kan ikke konkurrere med mig på pris. Jeg har bedre tid og plads til at give den rigtige pris til det rigtige segment. Når man skal vækste kunstigt, er der en masse spild. Det ikke at have for travlt, gør, at jeg kan være effektiv med min produktudvikling, fordi der ikke er en masse koordineringsarbejde involveret, når jeg kun er mig selv,” uddyber Jeppe.

Læs også: Wallo: dine billeder på Instagram bliver til minder på væggen

Udviklingen af myphoners software afspejler kundernes behov
Netop produktudviklingen er meget vigtig for Jeppe, og bootstrapping-vejen giver ham mulighed for at lægge meget af sin energi her. Jeppe er i forhold til myphoners produktudvikling inspireret af Lean Startup-modellen og fortæller om case historien buffer.com.

”Konceptet var, at stifteren skrev ud til slutbrugere, at de kunne skrive sig op til et produkt. Da slutbrugerne havde skrevet sig op, fik de en besked om, at produktet endnu ikke var færdigproduceret. Herefter gik han i gang med at bygge produktet, da han havde fået traction nok.”

Den historie er ifølge Jeppe et godt eksempel på, at man ikke skal forsøge at teoretisere for meget, og at man skal have en tæt dialog med kunderne. Her mener Jeppe, at hans kundeflade er gode til at komme med feedback og fortælle om deres behov.

”Jeg er meget hurtig til at prøve ting af, og god til at få tidlig feedback fra en mine kunder. Jeg ved, hvis jeg er på vej i den gale retning. Jeg prøver at “opdrage” mine kunder og frem for alt at fortælle om deres behov. ”

Åben over for at lukke investorer ind i fremtiden
Jeppe har altså hidtil sagt nej tak til investering, men han påpeger, at han ikke er lukket over for at sige ”ja” i fremtiden.

”Jeg siger ikke, at jeg aldrig vil tage en investering. Det har hidtil været en fornuftig løsning at sige nej”.

Lige nu handler det for Jeppe om at skabe tilstrækkelig vækst, så han når break-even, har fået traction og optimeret signups og dermed kan give sig selv løn.

”Når jeg er nået break-even og har fået traction, så er situationen en anden,” uddyber Jeppe.

Skrevet af

Læs også

Top