Spot på Norden til årets Reeperbahn Festival

Reeperbahn Festival er Tysklands største showcase festival for kunstnere af alle slags. Inspireret af amerikanske SxSW har festivalen vokset sig til et af de vigtigste mødesteder for verdens musikindustri.

I 2009 introducerede arrangørerne en afdeling for virksomheder og startups på konferencen og dannede partnerskab med organisationen Hamburg Startups for at sætte fokus på det lokale og internationale startup-miljø så vel som den digitale conference NEXT, som kørte sideløbende med Reeperbahn Festival for første gang i år.

Reeperbahn Festivalen er blevet en integreret del af den internationale musikbranche. Festivalen bød i år velkommen til omkring 32.000 besøgende inklusiv 3.700 internationale delegerede fra 40 forskellige nationer, hvoraf de største delegationer af professionelle besøgende ifølge arrangørerne kom fra lande som Storbritannien, Østrig, Danmark, Holland, Schweiz og Finland. Programmet for Reeperbahn Festival Conference bød på omkring 220 punkter inklusive sessioner, netværks-events, prisoverrækkelser, møder og showcases af internationale partnere.

Norden var i fokus på Reeperbahn i år hvor Music Export Denmark var en af de partnere som tilbød en dansk aften med musikalske showcases af Alex Vargas, Awesome Welles, Förtress og Bon Homme feat. Lydmor. Her kunne man også deltage i et netværks-event for eksperter fra medier, musik og startup-industrien.

Spotify Trendsetter Club fejrede nye musiknavne som Elias and Kid Astray og Finland stjal rampelyset med optrædender af nye ‘up and coming’ kunstnere, og sessioner og netværks-events i samarbejde med AusFinnland!. Efter det første internationale samarbejde med AusFinland! i år, offentliggør Reeperbahn Festivalen at Holland bliver partner-land for 2016.

For første gang i seks år fandt den digitale konference NEXT sted i Hamburg sideløbende med Reeperbahn Festivalen og rykker dermed musikbranchen tættere på den digitale verden. NEXT er en ‘invite only’ conference der tilbød spidser fra den digitale økonomi at deltage i en diskussion om den indflydelse de nyeste innovationer har for deres brugere og dermed også for deres forretningsmodeller.

Pitchkonkurrencen Startups@Reeperbahn gave fem fantastiske startups muligheden for at præsentere deres virksomheder for 60 investorer og investeringschefer. Det finske edtech-startup Funzi var blandt de virksomheder der pitchede, men vinderen blev den tyske ‘wearable’-virksomhed Antelope. Startups@Reeperbahn er et fælles projekt mellem Hamburg Startups og Reeperbahn Festivalen.

Den næste udgave af Reeperbahn Festivalen finder sted den 21. til 24. september 2016. Det er allerede nu muligt at købe billetter til Reeperbahn Festival 2016.

Foto: Robin Hinsch

Top