Iværksætter: Man skal kunne mærke sin ide!

Trendsonline, Barko

Konkurrencen ”Twitters Hule” er et samarbejde mellem WeLoveStartups og DANA, der skal give unge iværksættere under 30 muligheden for at få eksponeret deres idé. Denne artikel er resultatet af den første konkurrence-runde.

Barko – den månedlig goodiebox til din hund. Jakob Frausing, CEO og medstifter giver her hans syn på det at være iværksætter.

Af Dorte Primdahl Møberg

Siden lanceringen i 2014 har Barko gennemgået store ændringer. Førhen solgte de hundefoder på abonnementsbasis. Nu er alt hundefoder doneret væk, og fokuset er på BuddyBoxen: en kasse fyldt med godbider og legetøj til hunden, som bliver leveret en gang om måneden.

At være iværksætter er krævende, og for mange er det en drøm, som de med glæde vil kæmpe for. For CEO og medstifter, Jakob Frausing, er drivet og passionen, det som gør iværksætterlivet sjovt.

Ville være min egen herre
Efter gymnasiet gik Jakob, som så mange andre, rundt og vidste ikke helt, hvad fremtiden skulle bringe. En ting, han var 100% klar over, var, at han ville være sin egen herre og ikke danse efter andres pibe. Han ville udleve sine drømme og stå på egne ben.

”Jeg har et fantastisk stort drive og er passioneret, omkring det jeg laver. Jeg kan sidde og bruge utrolig mange timer på det,” siger Jakob Frausing, CEO.

For at få en forståelse for den økonomiske del af at starte en virksomhed, startede Jakob på Erhvervsøkonomiuddannelsen på CBS. Det var utroligt hårdt, men noget som var nødvendigt for, at han kunne nå sin drøm. Under andet år på uddannelse kom forløsningen. En kammerat ringede og spurgte, om han ville være med til starte Skateparks.dk – en guide til alle skate-parker i Danmark. Svaret var et stort rungede: JA!.

Det skal give mening for mig og andre mennesker
En af grundene til at Jakob er så passioneret omkring iværksætteri, er at det giver mening.

”Det er mennesker, som giver tingene mening, og det er mit mål at give mening til andre mennesker og ændre deres verdenssyn,” forklarer han.

Igennem sine projekter, hvor han er med til at skabe noget fra bunden, følge udviklingen og se forandringen, håber Jakob at kunne opnå.

Udfordringer og succes
Som iværksætter møder man mange udfordringer, men man må tage dem i stiv arm. Den største udfordring som Jakob har haft, har været at få ting til at lykkes i første forsøg.

”Man skal altid kunne tilpasse sig, og det går aldrig, som man gerne vil have første gang,” uddyber han.

Personligt siger Jakob at Barko er det bedste som er sket for ham. Da han fik muligheden for at blive direktør, sagde han sit job op med det samme, og den succes, som Barko oplever, forsikrer ham om, at det var det rigtige valg.

Hvad bringer fremtiden?
I løbet af de næste 3 år håber Barko at befinde sig i Danmark, Norge, Sverige og England. For 3 uger siden lancerede de deres produkter i England, og Sverige er den næste på listen med lancering 1. november. På endnu længere sigt håber de at kunne blive Europas svar på BarkBox.

Et råd til iværksættere
Det er svært at komme ind på markedet som iværksætter. Jakob Fausings erfaring er, at man ikke nødvendigvis ved alt om den branche, man går ind i som iværksætter eller ved hvilke udfordringer, der venter forude. Derfor gælder det om at have den rigtige følelse.

”Det skal føles rigtigt. Du skal kunne mærke den. Det skub som kan bringe dig ud af din comfort-zone. Når du kan mærke den, så er det der, du skal gribe den,” slutter Jakob Frausing.

Læs også

Top