Fra ide til produkt: Alle har gode råd til dig

Michelle er 25 år og opvokset i Herlev. Hun har en bachelor i HA(psyk.) fra Copenhagen Business School og tog sin kandidat i Beijing i Innovation Management gennem Aalborg Universitet og University of Chinese Academy of Sciences. Nu er hun Din Virtuelle Assistent og hjælper konsulenter og eksperter med deres online markedsføring som virtuel personlig assistent. Det gør hun samtidig med, at hun bor forskellige steder i verden såsom Spanien, Chile, Marokko og Brasilien, sammen med sin kæreste, der også er selvstændig.

Da jeg sidste år besluttede mig for at blive selvstændig skulle jeg finde ud af, hvad jeg egentlig kunne tilbyde. Som nyuddannet generalist var jeg meget usikker på, hvad jeg egentlig kunne. Jeg vidste, at jeg kunne en masse, men jeg havde jo ikke 20 års erfaring inden for et bestemt område, så jeg følte, at jeg gjorde tingene lidt bagvendt. Jeg havde jo endnu ikke bevist noget, og hvad kunne jeg egentlig tilbyde af værdi? Hvorfor skulle folk betale for mig og mine timer?

Det gjorde mig nervøs, men jeg vidste, at jeg var nødt til selv at tro på, at jeg kunne tilføre værdi, hvis jeg skulle få andre til også at tro på det.

Jeg startede bredt ud. Jeg kunne hjælpe alle typer af virksomheder med næsten alt. En dårlig strategi vil nogle mene. En ting jeg hurtigt lærte var, at der er mange, der gerne vil give gode råd. Det er jo positivt med de mange input, men lige så berigende som det kan være, lige så forvirrende var det i starten.

Mine ydelser startede med at være en blandet landhandel. Der var lidt administrativt, lidt markedsføring, lidt projektstyring. For sådan er jeg. Jeg kan lidt af det hele.

Jeg fik hele tiden at vide, at jeg burde fokusere på en enkelt ydelse. At jeg skulle finde min niche. Det havde jeg bare ikke lyst til.

Fra ballonmand til hostingfirma
Det kom ofte fra folk, der selv var meget specialiserede og erfarne – og jeg kunne da godt se, at det havde fungeret godt for dem. Det var bare ikke ensbetydende med, at det også ville fungere for mig.

Udfordringen for mig var, at når man er ny som selvstændig, kan man hurtigt komme til at lytte for meget til dem, der har mere erfaring end en selv. Og hvordan balancerer man så sin egen mavefornemmelse og input fra erfarne folk, som man også ser lidt op til?

Jeg endte med at holde fast i min første indskydelse og startede bredt ud, selvom det var svært at ignorere de råd, jeg havde fået, så jeg var meget i tvivl. Hele min tanke med at blive selvstændig var, at jeg ville prøve flere forskellige ting af, så det virkede helt forkert at fokusere på ét område fra starten af, selvom det måske gav mere mening ud fra et forretnings – og brandingperspektiv.

Jeg tilbød research, at stå for outsourcing for kunder (finde freelancere til diverse opgaver og få projekterne sikkert i land), tekstforfatning af nyhedsbreve og blogs, korrekturlæsning, besvare kundehenvendelser. Det betød, at jeg de første måneder havde meget forskellige kunder for eksempel en ballonmand, et cykel-community, et hostingfirma, en sundhedsekspert, en ledelsesekspert og et par webshops.

Jeg testede og jeg lærte noget
Jeg fandt hurtigt ud af, at det ikke var alle produkter, der interesserede mig lige meget. De kunder, jeg gav allermest værdi, var soloiværksætterne såsom sundhedseksperten. De var meget mere alene i deres forretning, så min rolle blev hurtigt meget mere end en, der bare kunne hjælpe med lidt administrativt og lidt markedsføring. Jeg blev en fast betroet sparringspartner, som de løbende fik mere og mere tillid til.

Dét blev min målgruppe. Folk der sælger viden. Folk med et personligt brand.

Det at jeg startede bredt ud, tillod mig at prøve en masse forskelligt af. Forskellige opgaver, forskellige typer kunder. Og ud fra dét kunne jeg finde min niche.

Hellere udvikling end en fastgroet niche
Mine ydelser og min målgruppe har udviklet sig meget det sidste år. Og det udvikler sig stadig løbende, for mit produkt er jo mig og min viden. Og den udvikler sig hele tiden. Det afspejler sig i mine ydelser.

Måske bliver det aldrig færdigt.

Jeg har lært, at man skal passe på med at lytte for meget til andres råd, når man er sit eget produkt. Lyt til din mavefornemmelse og test forskellige ting af. Jeg bevægede mig langsomt mere og mere over i online marketing-verdenen, og prøvede nogle ting af for en række kunder. Det fungerede godt, og derfor bevægede jeg mig længere i den retning.

Jeg vil blive ved med at bevæge mig i nye retninger, hvis jeg føler for det. Det kan godt være, at det bliver på bekostning af, at jeg aldrig bliver specialist i noget, eller at jeg ikke kan blive en ekspert i x eller y. Men så længe mit arbejde holder mig motiveret, kan jeg ikke bede om mere.

Læs også

Top