Hardware skal beskytte mod solens farlige stråler

Raymio

Christian Gabriel er 25 år og har været iværksætter siden han var 19. Sammen med tre studiekammerater har han opfundet solbeskyttelsesarmbåndet Raymio.

Det hele startede som et studieprojekt på Københavns Universitet Amager i faget ”Design og Innovation”, hvor Christian Gabriel og hans medstuderende får til opgave at lave en bærbar teknologi.

Han og studiekammeraterne, Kristian Thøgersen (27), Thomas Lauridsen (23), og Kristian Lundager (24) beslutter at fokusere på kræftområdet. I deres undersøgelse af området finder de ud af, at Danmark er det land, der har flest tilfælde af modermærkekræft per indbygger trods landets nordlige placering.

Christian og studiekammeraterne går i dialog med Kræftens Bekæmpelse. De finder ud af, at den største udfordring for kræftens Bekæmpelse pt. er at få folk til at forstå vigtigheden af at gå ind i skyggen, inden man bliver forbrændt af de farlige UV-stråler. Og UV-strålerne kan have fatale konsekvenser såsom ældning af huden, rynker, leverpletter og andre hudsygdomme.

De fire fyre beslutter at den bærbar teknologi, de vil lave, skal ændre danskernes adfærd i solen, som går under den teoretiske betegnelse ”behavior change interventions”.

Et hardware produkt der gør folk bevidste om konsekvenserne ved de farlige UV-stråler
Det resulterer i stiftelsen af virksomheden Raymio og udviklingen af et UV-armbånd.

For at udvikle og bygge prototypen til Raymio og få hardwaret på markedet, er også Kjeld Lercke, ingeniør, produktudvikler og serie-iværksætter, Michael Mathiesen, investor og serieiværksætter, Casper Arbøll, uddannet fra CBS, forretningsudvikler, crowdfunding- og marketingekspert og Mads Hansen, industriel designer, på holdet.

Overordnet skal Raymio gøre brugeren opmærksom på den skadelige UV-eksponering og hjælpe til at beskytte huden mod forbrændinger og dermed forebygge senere skader og hudsygdomme.

I UV-armbåndet er der indsat et hardware enhed, der kan oplades, er vandresistent og indeholder UV-sensorer. UV-sensorerne bruges til at måle den pågældende UV-stråling, der ved hjælp af algoritmer måler den pågældende UV-ståling, man er udsat for. Raymio armbåndet virker, også selvom det ikke er tilsluttet til ens mobil. Når UV-armbåndet er forbundet til telefonen, giver det mere information og råd. Armbåndet fungerer sammen med Android og IOS telefoner og forbindes via Bluetooth til armbåndet.

Appen på telefonen giver dig adgang til at oprette andre brugere såsom familie og venner. Det betyder, at man både kan se anbefalet beskyttelse og råd for en selv og for andre.

Armbåndet måler både UVA og UVB-stråler, som er vigtige at måle på for at være med til at forebygge, at man bliver forbrændt.

Læs også: Danish Tech Challenge har fundet sit nyt hardware kuld

Crowdfunding kampagne skal indsamle penge til at producere armbånd
Hidtil er Raymio primært finansieret på bootstrapping, men Christian fortæller, at de har brug for en stor sum penge for at sende UV-armbåndene på markedet, da de endnu ikke har solgt nogen.

”Ja, vi er bootstrappede, det meste af vejen. Så har vi fået nogle mindre legater på 25.000 kr. fra Fonden for Entreprenørskab. Men med hardware-projekter, når du ikke langt med det. Hardware er meget svært. Nu har jeg prøvet at starte en konsulentvirksomhed, et software produkt, og et hardware produkt. Hardware er bare sindsygt svært, for der er 25.000 kr. peanuts. Lige nu prøver vi at komme så langt på motoren, som vi overhovedet kan. Og så har vi forberedt alt. Nu skal vi have den helt store pose penge, så vi bare kan få sendt hardwaren ud,” udtaler Christian Gabriel.

Derfor søgte Christian og de andre om Markedsføringsfonden, som de endte med at få i hus.

Markedsføringsfondens initiativ Markedsmodningsfonden går i korte træk ud på, at matche den crowdfunding, Raymio hiver i land med tre gange så meget. Raymios Crowdfunding kampagne blev skudt i gang d. 27. september og slutter d. 3. november.

”Alt det vi rejser til vores crowdfunding vil de (red. Markedsføringsfonden) give tre gange igen. Det blev vi faktisk kvalificeret til. Det var en problematik, da vi er et business to business projekt. Så vi har nu lanceret en Crowdfunding kampagne, der blev lanceret sidste uge, og den skal nok gå hjem,” forklarer Christian.

Hvis Crowdfunding kampagnen lykkedes forventes det, at armbåndene er klar til forsendelse i foråret 2016.

Læs også: Skab succesfulde crowdfunding kampagner med Heartreacher

Skrevet af

Læs også

Top