Dansk spil succes bliver til en TV-serie

Subway Surfers Trendsonline

Subway Surfers er blevet downloadet 1 milliard gange. Nu ønsker de danske skabere af spillet at gå i en ny retning og arbejder både på en række merchandise og en tv-serie om spillet.

Denne artikel blev oprindeligt offentliggjort på Finans.dk.

Spillet Subway Surfers har været en kæmpe økonomisk succes for de to danske spilfirmaer Kiloo og Sybo Games, der har fået et samlet overskud på mere end 500.000.000 kroner siden lanceringen i 2012.

Indtil nu er Sybo Games’ indtægter primært kommet fra spillet, men nu er teamet bag Subway Surfers klar til at udvide deres forretning. I øjeblikket arbejder de på en række merchandise, tøj og legetøj. De arbejder også på en tv-serie baseret på spillet.

“Lige siden starten har vi haft en ambition om at se, hvad Subway Surfers universet kunne blive til. Nu har vi også et fysisk produkt i pipelinen og er begyndt på en TV-serie. Vi føler, at der er en efterspørgsel fra folk, der gerne vil lære Subway Surfers Universe endnu bedre at kende,”siger Mathias Gredal Nørvig, administrerende direktør ved Sybo Games.

Selvom det ville være nemt og hurtigt at sælge tøj med Subway Surfers logoet eller sælge merchandise licenser, har Sybo Games besluttet at bevæge sig fremad langsomt.

“Nogle virksomheder har været virkelig hurtige i deres fremdrift. For os handler det mere om kvalitet og ægthed i sammenhæng med spillets univers. Vi er nødt til at finde produkter, der giver genlyd hos vores fans,” siger Mathias Gredal Nørvig.

Et eksempel kan være at sælge skateboards og tøj til tweens eller plys legetøj til de yngre børn.

En tv-serie for Danmark og Amerika
Tv-serien er et større projekt end at producere t-shirts. Det vil tage noget tid, før Subway Surfers finder vej til Ramasjang eller de store amerikanske TV-kanaler.

“Vi har gjort en masse forarbejde, og vi har kigget på en masse forskellige manuskripter og forsøg på at udvikle den visuelle stil, så det passer til TV. Men fra vi siger ‘klar’ til at sætte tv-serien i bevægelse, er der stadig omkring halvandet år, indtil vi har noget konkret klar,” siger Mathias Gredal Nørvig.

Subway Surfers er nu det fjerde mest populære spil til iPhones og iPads over hele verden. Grundlæggerne af spillet er Sylvester Rishøj Jensen, kreativ direktør, og Bodie Jahn-Mulliner, CEO.

Sybo Games har indgået et partnerskab med det erfarne gaming firma Kiloo fra Århus, der har været ansvarlig for den kommercielle del af spillet, og som har hjulpet Sybo Games med forretningsudvikling. De to virksomheder deler overskuddet fra Subway Surfer spillet 50/50, mens Sybo Games beholder alle rettigheder til figurerne og universer. Alle indtægter fra merchandise går således til Sybo Games.

Læs også

Top